Butiken lever kvar - men den förändras
För ett par år sedan var modeordet inom detaljhandeln "multikanal". Ganska snart ersattes det med "omnikanal". Men på NRF Big show menade många att man borde skrota att tala om omnikanal eller flerkananalshandel.
– Konsumenten bryr sig inte, för honom eller henne handlar det bara om att köpa en vara på enklaste och/eller billigaste sätt och få den hem på bekvämaste sätt. Sen får handeln kalla det vad man vill, sade Bill Simon, som tills nyligen var vd för världens största butikskedja Walmart.
Det handlar helt rätt och slätt om handel, där kundens valfrihet att handla när och var hon eller han vill, att betala på valfritt sätt och få varan levererad från butiken, lagret eller leverantören till hemmet via oändligt många vägar.
Men butikens roll i det hela har inte blivit mindre viktig - tvärt om!
– Brick-and-mortar is not dead – den fysiska butiken är inte död, konstaterade Baljit Dial, vd på mjukvaruföretaget JDA.
Han talade tillsammans med Bill Simon på ett seminarium med rubriken Brick is the new black – ett uttryck som spritts vidare i oändlighet sedan dess.
– 95 procent av all detaljhandel kommer att ske hos retailers som har fysiska butiker, konstaterade Baljit Dial.
Med andra ord så kommer de rena e-handelsföretagen bara stå för en mindre del av handelns omsättning medan handelsföretag som kan erbjuda både näthandel och fysiska butiker är de stora vinnarna.
Men butikerna måste förändras. Att rulla på i gamla fotspår håller inte längre och man kan inte längre leva på gamla meriter.
En stor kreativitet hittar man hos de e-handelsföretag som har börjat öppna fysiska butiker. Helt plötsligt hittar vi helt nya idéer och lösningar som är långt ifrån den traditionella butiken. I nästan samtliga fall är nya tjänster och service i ny tappning kopplade till själva varuhandeln. Ett bra exempel är make up-butiken Pucker i Soho, New York. Här kan kunderna inte bara handla smink eller bli sminkade, de kan också duscha och byta om efter jobbet och fixa sig själva innan de går ut en kväll på stan.
Och butikerna måste finnas där kunderna är. Ett bra läge är A och O och flyttar kunderna på sig så får butiken också göra det. Pop up-butiker är inget nytt, men de har kommit för att stanna.
Att yngre kunder ogärna besöker butiker är något som vi kommer få se ytterligare av. Lee Peterson från undersökningsföretaget WD partners presenterade en undersökning som visade att för sju av tio yngre konsumenter var andra kunders recensioner om produkterna viktiga, medan bara fem av tio tyckte det var viktigt att kunna känna och klämma på varorna.
De yngre kunderna är en betydande del av "Bopis", buy online pickup in store, som är en kraftigt växande kundgrupp. Men den unga generationen vill inte ens hämta i butikerna, de föredrar utlämningsställen, helst där de slipper kliva ur bilen, enligt undersökningen som är gjord i USA.
– Det är en utmaning för den fysiska butiken att vara attraktiv i den digitala eran, konstaterade Lee Peterson, som sågade merparten av välkända butikskoncept.
För de unga konsumenterna i undersökningen låg butiksupplevelsen på plats tio och butikens medarbetare på plats 12 i topplistan vad som är viktigt för att shoppa.
– Morgondagens – eller egentligen redan dagens – butik måste bättre utnyttja värdet av att vara en social mötesplats, och samtidigt bli ett attraktivt utlämningsställe, menar Lee Peterson.
FOTNOT. Dagens Handel besökte NRF Big show tillsammans med Visma retail och presenterar på ett webbsänt semiarium sju intressanta insikter om morgondagens handel, där Brick is the new black är en. Webinariet sänds tisdag 3 mars kl 9-10.