Stark tillväxt i Sportamore
First North-noterade nätsporthandlaren Sportamore fortsätter att växa snabbt. Enligt bokslut för 2014 ökade tillväxttakten under slutet av året.
Försäljningstillväxten under perioden var 35 procent att jämföra 2013 års gigantiska tillväxt på 79 procent.
Rörelseresultatet uppgick till -13,2 miljoner kronor, att jämföra med -16,9 miljoner år 2013.
Under fjärde kvartalet blev nettoomsättningen 118,6 miljoner kronor, att jämföra med 89,3 miljoner kronor för samma period 2013.
Försäljningstillväxten under fjärde kvartalet var 33 procent.
Rörelseresultatet uppgick till -7,7 miljoner kronor att jämföra med förra årets plusresultat på 6,3 miljoner kronor för fjärde kvartalet.
Servicegrad
- December blev den största månaden i Sportamores historia med tre miljoner besök och över 90 000 skickade order. Att vi på de nivåerna bibehållit vår höga servicegrad ser vi som ett fint kvitto på vår logistiska förmåga och att vi är väl rustade för kommande tillväxt, skriver företagets vd Johan Ryding i en kommentar.
Enligt plan
Han berättar också att företaget under perioden planenligt ökat sina tillväxtorienterade marknadsföringsinsatser, primärt TV-annonsering, på samtliga nordiska marknader och att fokus har legat på att säkerställa upprätthållande och utveckling av serviceerbjudandet för att också i framtiden kunna möta kundernas förväntningar.
Att fjärde kvartalet visar minusresultat beror enligt Johan Ryding på att Sportamore investerar i anskaffande av nya kunder.
Sportamore förbereder notering på OMX Small cap-lista.