23948sdkhjf

Cloetta kör lösvikt

Ökad försäljning, förbättrat rörelseresultat och mycket starkt kassaflöde: Cloettas vd och koncernchef Bengt Baron summerar ett bra kvartal för konfektyrföretaget.
Försäljningen ökade eller var oförändrad på företagets flesta marknader under fjärde kvartalet, oktober-december. I Danmark och Finland gick försäljningen särskilt bra. Men i Italien tänker ledningen drar ner på personal på grund av försäljningsminskning och svag marknad.
Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 9,6 procent till 1 597 (1 441) miljoner kronor.
Rörelseresultatet under samma period uppgick till 262 (175) miljoner kronor.
Den omstrukturering som påbörjades 2012 är i stort sett genomförd.
Cloetta använder lösviktsförsäljning av godis och natursnacks som en murbräcka i sin tillväxtstrategi. Före påsk ska konceptet finnas i landets 700 Coopbutiker.
Nettoomsättning för helåret landade på 5 313 (4 893).
Rörelseresultat för helåret var 577 (418) miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058