Svenskar som står sig i världskonkurrensen
I hård konkurrens bland de globala detaljhandelsföretagen finns två svenska vinnare: Ikea och H&M. Dessa kedjespelare är bäst i varsin klass.
Den visar att storleksligan, som vanligt, leds av amerikanska jätten Wal-Mart. Wal-Mart har en omsättning som är mångdubbelt större än tvåan på listan, likaledes amerikanska Costco.
Rapporten visar också att lönsamheten, generellt, ökat för världens 250 största detaljhandelsbolag, 2013 jämfört med 2012.
Lönsamhet och mjuka värden
För Sveriges del så har sex detaljister kvalat in på listan bland de 250 största.
– Ikea fortsätter imponera, växer konstant och är bland de 30 största globalt överlägset den lönsammaste, säger Joakim Torbjörn , partner på Deloitte.
H&M:s ställning är lika växande lönsamt, och bolaget ligger dessutom i topp globalt när det gäller så kallat q-värde. Det är ett mått som inte bara mäter bolagets finansiella tillgångar utan också mjuka värden, som till exempel varumärke, innovationsgrad och kundnöjdhet.
Läs mer om undersökningen i Dagens Handel nr 2/2015 som är ute denna vecka.