23948sdkhjf

Mobilen viktigare för e-handlare

E-handeln ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor. Mobilen blir viktigare och färskvaror och hemelektronik ökar markant, enligt e-barometern för 2014 som görs av Post Nord, Svensk Digital Handel och HUI Research.


Hemelektronik är störst inom e-handeln, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder.

Branscher där e-handeln ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38 procent) och bygghandeln (33 procent). Även sport/fritid (20 procent) och heminredning/möbler (18 procent) ökade sin försäljning kraftigt.

– Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem. Det kommer ske mycket inom hemleveranser det närmaste året, vilket sannolikt bidrar till att e-handeln även under kommande år når riktigt höga tillväxttal, säger Arne Andersson.

Mobiltelefonen används allt mer i inköpsprocessen. Ständigt uppkopplade konsumenter skapar både nya möjligheter och nya utmaningar för svensk detaljhandel.

– Konsumenter idag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras. Det ställer helt nya krav på detaljhandeln. De företag som inte klarar av att snabbt anpassa sig till den digitala konsumenten kommer inte att vara tillräckligt konkurrenskraftiga, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062