23948sdkhjf

De satsar på lek

– Jag tror det är starka varumärken som är viktiga för leksaksbranschen framöver. Det säger Björn Öström på nystartade Hobbytoys.
Leksakshandeln jobbar i motvind. Årets viktigaste försäljningsmånad, december, backade försäljningen med 4,5 procent enligt HUI:s detaljhandelsindex. Också sett till helåret gick försäljningen också ned, med 1,4 procent.
Men det avskräcker inte Björn Öström .
Tillsammans med sin tidigare kollega från Magtoys, Hans Ekholm , vågar de båda satsa: tillsammans har de startat leksaksleverantören Hobbytoys Scandinavia.
Grossistföretaget föddes i samband med att Micki leksaker i somras köpte Magtoys av Magnus Stuart, som ägt företaget sedan 1980. Då avknoppades segmentet hobby som nu Hobbytoys tar hand om.

Inte bara pekfingret
– Vi har vårt lager i Icas gamla hub i Järna. Så vi har gott om utrymme att växa i, säger Björn Öström med tillförsikt.
Förutom starka varumärken är det också annat som behövs av den leverantör som ska vara framgångsrik i leksaksbranschen, tror Björn Öström:
– Men måste vara flexibel och hänga med när branschen ändrar sig.
Att barn allt längre ner i åldrarna slutar leka traditionellt och istället övergår till skärmens värld kommenterar Björn Öström så här.:
– Jag tror på leksaksbranschen. Det vore ju fruktansvärt om barn inte skulle kunna få leka med händerna längre, utan bara med pekfingret.

Denna text ersätter tidigare publicerad text i ämnet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062