Så mycket växte sporthandeln på nätet
Sporthandeln utvecklas mycket starkt på internet. Försäljningen ökade med 20 procent under 2014 och branschen omsätter nu 1,4 miljarder kronor på nätet, enligt e-barometern från Post Nord.
Branschen har levererat tillväxttal på 25-30 procent per kvartal, under tre år i rad. Sista kvartalet 2014 var tillväxten 24 procent och potentialen för fortsatt tillväxt är stor. Cirka sex procent av den svenska sporthandelns försäljning sker över internet. Drygt 12 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18 och 79 år e-handlade sport- och fritidsartiklar under fjärde kvartalet 2014.
– Det mesta talar för fortsatt starka tillväxttal för sport- och fritidsprodukter på nätet. Hälsotrenden håller i sig, och vi i logistikbranschen utvecklar allt bättre tjänster för hemleveranser vilket gör att det blir lättare för konsumenter att e-handla skidor, gymutrustning och andra otympliga produkter, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.