Fem års kämpande – mycket skrik för lite ull
”De stora tappen är på höstarna”
Om man tittar på försäljningen över säsongerna har de stora tappen varit på höstarna och i december. Varför? Förr kom skattepengarna i december vilket gav julhandeln en skjuts. Därefter kom pengarna i augusti, lagom till höstförsäljningen och nu i juni lagom till handelns reaperiod och en bra förstärkning av semesterkassan. Bra för turistnäringen men ingen höjdare för modehandeln. Sporthandeln har ju också dränkt marknaden med ytterplagg som regelmässigt reas ut under höstarna.
Just nu håller Svensk Handel Stil och HUI research på med en analys över 2014 års försäljning och under en längre period bakåt. Studien kommer nu i slutet av januari
Siffrorna ovan är baserade på Stil-index som mäter på jämförbara butiker och den tar inte hänsyn till nyetableringar. Gör man det blir bilden delvis annorlunda. Men problemen kvarstår. Nya butiker tar kundkronor från andra butiker, även inom samma kedja. Om man mäter försäljningen per kvadratmeter blir nog bilden lika dyster.
Köpcentrumen håller på att kannibalisera på sig själva och felaktiga etableringar dödar centrumhandeln. Sundsvall är ett exempel, Malmö skräckexemplet och Helsingborg är ett pedagogiskt exempel på politikernas valhänthet som med en räcka beslut och icke-beslut stryper centrumhandeln till glädje för det enorma köpcentret Väla strax utanför stan.
Och snart öppnar Mall of Scandinavia, som lär bli norra Europas största shoppingcenter. Åhejåhå.
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil