23948sdkhjf

Fem års kämpande – mycket skrik för lite ull

Köpcentrumen håller på att kannibalisera på sig själva och felaktiga etableringar dödar centrumhandeln, skriver Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil.
2014 kravlade sig över nollstrecket. Klädhandeln ökade med hela 0,1 procent. Och om vi tittar bakåt fem år är facit dyster. 2010 tappade klädhandeln 0,5 procent, 2011 hela fem procent, 2012 2,1 procent och 2013 0,4 procent Det torde bli en ackumulerad minskning med omkring tio procent på fem år. Inte bra. Och frågan är varför denna trista utveckling. Som vanligt är det naturligtvis en mängd faktorer. Vår förkärlek till att skylla på vädret är inte en- vi kan inte använda vädret för att förklara fem års nedgång Däremot är E-handelns ökade försäljning en orsak. En annan är konsumenternas ändrade konsumtionsmönster där man i ökad utsträckning lägger mer pengar på cafe latte, stora bullar och goda middagar på allt fler restauranger. Samtidigt har sparkvoten ökat.

De stora tappen är på höstarna”


Om man tittar på försäljningen över säsongerna har de stora tappen varit på höstarna och i december. Varför? Förr kom skattepengarna i december vilket gav julhandeln en skjuts. Därefter kom pengarna i augusti, lagom till höstförsäljningen och nu i juni lagom till handelns reaperiod och en bra förstärkning av semesterkassan. Bra för turistnäringen men ingen höjdare för modehandeln. Sporthandeln har ju också dränkt marknaden med ytterplagg som regelmässigt reas ut under höstarna.



Just nu håller Svensk Handel Stil och HUI research på med en analys över 2014 års försäljning och under en längre period bakåt. Studien kommer nu i slutet av januari


Siffrorna ovan är baserade på Stil-index som mäter på jämförbara butiker och den tar inte hänsyn till nyetableringar. Gör man det blir bilden delvis annorlunda. Men problemen kvarstår. Nya butiker tar kundkronor från andra butiker, även inom samma kedja. Om man mäter försäljningen per kvadratmeter blir nog bilden lika dyster.



Köpcentrumen håller på att kannibalisera på sig själva och felaktiga etableringar dödar centrumhandeln. Sundsvall är ett exempel, Malmö skräckexemplet och Helsingborg är ett pedagogiskt exempel på politikernas valhänthet som med en räcka beslut och icke-beslut stryper centrumhandeln till glädje för det enorma köpcentret Väla strax utanför stan.


Och snart öppnar Mall of Scandinavia, som lär bli norra Europas största shoppingcenter. Åhejåhå.


Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062