23948sdkhjf

Handelns vinnare 2014

Svenska konsumenter satsade på hemmet 2014. Bland detaljhandelns vinnare ligger möbelhandeln i topp, följt av elektronik- och heminredningshandeln.
Detaljhandelsindex från HUI research och SCB visar att försäljningen i detaljhandeln ökade med 3,4 procent under 2014, mätt i löpande priser.

Och den bransch som toppade ökningarna var möbelhandeln, med 8,2 procent. Julhandeln och övriga decemberhandeln var en bra avslutning för branschen, som kunde glädja sig åt en försäljningsökning på 10,3 procent.

Elektronikhandeln har också ett bra år, som slutade med en total försäljningsökning på 5,3 procent, i löpande priser.

Att det är hemmet som svenska konsumenter satsade på under året, visas också på att heminredningsbranschen ligger trea på topplistan över de mest framgångsrika branscherna, med en försäljningsökning på 3,7 procent.

Tre branscher tappade

Mindre framgångsrikt var 2014 för guldsmedshandeln liksom skohandeln och leksakshandeln.

De sjunkande guldpriserna gjorde att trots att försäljningsvolymen ökade med 5,4 procent så blev försäljningen i löpande priser -2,5 procent jämfört med året innan.

Skohandeln tappade 2,1 procent medan leksakshandeln, som hade en dålig julhandel, minskade med 1,4 procent.

Positiv prognos

HUI ser att utsikterna för 2015 är ljusa och prognosen för den totala detaljhandeln är en tillväxt om 3,0 procent.

Detaljhandelsindex 2014

Dagligvaruhandel 2,2
Mest livsmedel 2,1
Systembolaget 2,8

Sällanköpshandel 4,4
Apotekshandel 2,7
Klädhandel 3,2
Skohandel - 2,1
Möbelhandel 8,2
Heminredning 3,7
Elektronikhandel 5,3
Järn- och bygg 1,7
Färghandel 1,5
Bok- och papper 1,8
Guldsmed -2,5
Sport- och fritid 1,9
Optikhandel 3,2
Leksakshandel -1,4

Total detaljhandel 3,4

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069