23948sdkhjf

En värld full av möjligheter

Det är en sliten klyscha: att tänka utanför boxen. Men innebörden i frasen – att tänka kreativt ur ett helt nytt perspektiv, utan att fastna i konventionella ramar – är nog mer aktuell än någonsin inom detaljhandeln.



Jag hade nyligen förmånen att delta på en av världens största retailkongresser, NRF Big store i New York med 35 000 delegater från hela världen. Det var ett digert konferensprogram med många parallella seminarier och ett stort antal namnkunniga talare med en variation av imponerande titlar. Men den titel som imponerar mest på mig, har Jason Droege på den omtalade, och omdiskuterade, appbaserade taxitjänsten Uber. Jason Droege kallar sig Head of Uber Everything.


Han förklarar sin titel med att han är ansvarig för att utveckla företaget och dess tjänster med allt som man inte redan gör. Att hitta helt nya verksamhetsgrenar, som bygger på basen: en app och ett växande nätverk av transportörer. Men som har med helt andra saker än taxitjänst att göra. Exempelvis har Uber redan kastat sig in i omnikanalhandeln, och kör varor mellan butiker och näthandlande kunder som inte vill vänta på den normala transportgången.


Detaljhandeln, såväl den svenska som den globala, står inför stora förändringar. Konsumenternas nya inköpsvanor, att shoppa via datorer och mobiltelefoner när som helst och var som helst, är något som handeln har kommit mer eller mindre långt med att anpassa sig till. Vi har sett allt fler branschglidningar de senaste åren, och det kommer vi få se betydligt mer av framöver. Liksom glidningar till verksamheter utanför detaljhandeln, exempelvis i form av olika tjänster mer eller mindre naturligt kopplade till handeln. Och detta kräver ett helt nytt tankesätt, och ett nytt sätt att se på sitt företag och sin verksamhet.


Den Las Vegas-baserade nätskobutiken Zappos, som vi berättar mer om i detta nummer av Dagens Handel, har storsatsat på sin kundtjänst. 600 medarbetare på kundtjänsten arbetar dygnet runt med hjälp av avancerade analyshjälpmedel med att ta hand om kunderna på ett sätt så att ingen annan marknadsföring behövs än förtjusta kunder som kan berätta hur fantastiskt väl de blivit bemötta.


Där skapas hela tiden nya stories.


Det är ett sätt att tänka utanför boxen. Men vi kommer att få se många fler nya spännande lösningar inom handeln framöver. Det finns så många möjligheter!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074