Stockholmsvisningar som ger utlandspress
– Modet är med och bygger Stockholms varumärke tillsammans med de andra kreativa näringarna. Det sa Olle Zetterberg, vd Stockholm business region vid förmiddagens öppningsceremoni för Fashion week i Stockholm.
Årets första modevecka i Stockholm inleddes med en presskonferens och ett välkommen av Emma Ohlson , generalsekreterare Association of Swedish fashion brands (ASFB), en av organisatörerna bakom veckan.
Hon lyfte fram de goda möjligheterna att synas internationellt genom att visa i Stockholm; en modevecka som – om än aldrig så vass – inte tillhör de större. Inte minst många duktiga svenska modeexportörer kan känna en längtan att visa utanför landets gränser.
– Men ett modemärke har faktiskt större chans till exponering i internationell press här, sade Emma Ohlson.
Hemmaplansvisning ger internationell exponering
Hon fick medhåll på scen av Håkan Ström . Han är vd för Cheap Monday, ett av de märken som visat flitigast på Stockholms modevecka. Det bara någon enstaka säsong som man uteblivit, en ”toppnotering” som man har gemensamt med likaledes flitiga Carin Wester:
– Vårt ursprung är svenskt och vi vill bevara svenskheten som en del av varumärket. Och vi har hela vårt nätverk här och möjlighet att vara en lite större attraktion än om vi skulle visat i Paris eller London; kan göra större shower få folk att komma, sade Håkan Ström.
Möjlighet att bjuda in allmänheten
I en intervju med Dagens handel berättade han att beslutet att återigen visa i Stockholm togs för ungefär ett halvår sedan.
– Ungefär 95 av vår försäljning går utomlands. Men det vi gjort utomlands i visningsväg har varit mindre grejor, som butiksöppningar. För vi vet att visar vi här i Stockholm får vi stort genomslag och mycket press som kommer. Och våra inköpare kommer hit och vi kan samtidigt bjuda in fansen.
Märkets publikrekord på 3 300 personer är från en visning i en av hangarerna en smällkall vinter ute i Frihamnen.
På onsdag kväll visar Cheap monday i Kungsträdgården, en av de få visningarna som är öppna för allmänheten. Här bjuds på mode, livemusik och eldar.
Viktigt för Stockholm
Mode är en viktig del i staden Stockholms monetära blodomlopp. Det beräknas att modeaktiviteterna snurrar runt 130 miljoner kronor i konsumtion och investeringar i regionen.
– Modeindustrin växer och är otroligt betydelsefull för Stockholm och inte minst för stadens image ute i världen, konstaterade Olle Zetterberg.
Stockholm business region är stadens organisation för samarbete med näringslivet. I det här sammanhanget har man nycket arbetet med journalistkontakter; att få hit utländska skribenter som ska skriva om modebranschen.
Bildtext: Fashion week i Stockholm inleddes idag måndag med en presskonferens. På plats var fr v Olle Zetterberg, vd Stockholm business region, Emma Ohlson, generalsekreterare Association of Swedish fashion brands (ASFB) och Håkan Ström, vd Cheap Monday.