23948sdkhjf

Popduo lyfter modeveckan

På måndag är det dags för årets första modevecka i Stockholm. Med utgångspunkt från Berns i centrala stan presenteras kollektioner för hösten och vintern för internationell press och inköpare.
Det prestigefyllda uppdraget att inviga modeveckan under Berns kristallkronor har den här gången gått till välrenommerade Whyred.

Liksom till svenska musiksuccéexporten Icona Pop, Caroline Hjelt and Aino Jawo , som har ett stort modeintresse och gärna själva klär sig svenskt.

– Eftersom Fashion week har betytt så mycket för att sätta svensk mode på världskartan och spelat en enorm roll i svenska modemärkens expansion, ås känner vi oss mycket hedrade att få öppna eventet, säger Caroline Hjelt and Aino Jawo.

Tre dagar av mode

Därefter följer tre dagar av visningar med bland andra Cheap Monday, Filippa K, J.Lindeberg, Busnel, Hunkydory, Ida Sjöstedt, Altewaisaome, Erik Bjerkesjö och Carin Wester, liksom debutanterna Lamija, By the No och Edwin Trieu, årets vinnare av H & M:s designpris.

Under modedagarna hålls också en modedebatt där nya high-techmaterial står i fokus.

Visningar kommer att livestremas via hemsidan www.fashionweek.se.

Veckan hålls mot en bakgrund av svensk växande modeexport.

Svenskt mode exportvinnare

Den svenska modebranschen omsatte 2013 237 miljarder kronor, en ökning med 3,4 procent jämfört med året före visar en ny rapport från Tillväxtverket och modebranschen.
Enligt rapporten minskade omsättningen på den inhemska marknaden med 1,7 procent. Samtidigt ökade exporten ökade med 6,8 procent. Exportsiffrorna för modebranschen är därmed starkare än den svenska exporten i sin helhet.

De viktigaste exportländerna för svensk mode är de nordiska länderna och Tyskland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062