23948sdkhjf

Modemärke gör denim av skräp

På fredagen tog modeföretaget G-star emot H&Ms och Elles Conscious award för sitt arbete med att göra denimtyg av plastavfall.
De enorma mängder plastavfall som flyter omkring i världshaven utgör ett gigantiskt och svårbemästrat miljöproblem. G-star har hittat en lösning – de har utvecklat ett sätt att göra tyg av plastavfall. Ännu så länge är det för svårt att fiska upp och använda den plastråvara som redan har hamnat i haven, men under 2014 samlades 10 000 ton skräp in från stränder på Bali och i Indonesien.
Dagens Handel träffade Shubhankar Ray , varumärkeschef på G- star när han var i Stockholm för att ta emot priset.

Tidigt i processen

Iklädd en tuff jacka av denim, innehållande 30 procent återvunnen plastråvara berättar han om G-stars arbete med att minska miljöpåverkan:
– Vi har gjort hållbarhet till ett kärnvärde. Vi ställer krav på våra leverantörer att de ska arbeta i samma riktning, annars lämnar vi dem, säger han.
G-star har sedan arbetet startade 2009 kommit en bit på väg.
- Vi är fortfarande tidigt i processen, men under 2014 var andelen hållbara material i våra kollektioner 20 procent, att jämföra med marknadssnittet på en procent, säger han.

Stödjer forskning
G-star stödjer forskning kring hur den plast som finns i haven kan fångas upp och användas. De har också ett samarbete med artisten Pharell Williams, som designar och är delägare i textilföretaget Byonic Yarn som utvecklar de nya materialen.
¬ Vi använder inte Pharell som ”poster boy” för vårt hållbarhetsarbete, utan han är en kunnig och engagerad affärspartner, säger Shubhankar Ray.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064