Modemärke gör denim av skräp
På fredagen tog modeföretaget G-star emot H&Ms och Elles Conscious award för sitt arbete med att göra denimtyg av plastavfall.
Dagens Handel träffade Shubhankar Ray , varumärkeschef på G- star när han var i Stockholm för att ta emot priset.
Tidigt i processen
Iklädd en tuff jacka av denim, innehållande 30 procent återvunnen plastråvara berättar han om G-stars arbete med att minska miljöpåverkan:
– Vi har gjort hållbarhet till ett kärnvärde. Vi ställer krav på våra leverantörer att de ska arbeta i samma riktning, annars lämnar vi dem, säger han.
G-star har sedan arbetet startade 2009 kommit en bit på väg.
- Vi är fortfarande tidigt i processen, men under 2014 var andelen hållbara material i våra kollektioner 20 procent, att jämföra med marknadssnittet på en procent, säger han.
Stödjer forskning
G-star stödjer forskning kring hur den plast som finns i haven kan fångas upp och användas. De har också ett samarbete med artisten Pharell Williams, som designar och är delägare i textilföretaget Byonic Yarn som utvecklar de nya materialen.
¬ Vi använder inte Pharell som ”poster boy” för vårt hållbarhetsarbete, utan han är en kunnig och engagerad affärspartner, säger Shubhankar Ray.