Svensk modeexport ökade 7 procent
Enligt en färsk rapport, från Tillväxtverket, steg den svenska modeexporten med cirka 7 procent, under 2013. Exporten stod för 62 procent av modeindustrins intäkter. Det motsvarar 147 miljarder kronor.
– Jag tror att det delvis handlar om att många av våra svenska modevarumärken är väletablerade i Sverige och har en ganska nykter syn på hur mycket tillväxt det kan finnas här. De tittar allt mer utanför Sverige samtidigt som e-handeln ökar, och där öppnar man ju upp sig för en global marknad, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på modeföretagens intresseorganisation ASFB.
Enligt Linnea Ax som är projektledare för rapporten ser utvecklingen bra ut för svenskt mode utomlands och hon tror inte på någon stagnation i första taget.
– Framtidsutsikterna för modeexporten ser jättebra ut. Det visade sig redan i rapporten förra året att exporten gick väldigt bra, och i år är det den som lyfter hela branschen så framöver ser det riktigt bra ut, säger hon till Svenska Dagbladet.