23948sdkhjf

ALLT GÅR IHOP!

Mycket av det vi aldrig trodde skulle hända för tio år sedan är idag en realitet. Den betydelse som teknik och internet fått i våra liv har tagit många med överraskning. Det skriver Thomas Sjölin, CEO, Asendia Nordic, i en krönika på dagenshandel.se.

I början av 2000-talet var Facebook en samling foto på Ivy League-studenter i USA. Internetbankerna var nyfödda och internetpenetrationen var runt 50% i Sverige. Att sitta framför datorn kallades ”framåtlutad mediekonsumtion”, vid datorn skulle vi vara aktiva. Att se på TV kallades ”bakåtlutad mediekonsumtion” – TV skulle vara avkoppling. Våra mobiltelefoner var bra till att ringa och smsa med. Den så kallade WAP-funktionen för internet i telefonen blev aldrig tillräckligt utvecklat för att attrahera några tjänster – även om den japanska operatören DOCOMO hade enkla e-handelstjänster i telefoner.



E-handel följer tekniken


När vi värderar den svenska e-handelns utveckling för de många människorna är det viktigt att se den i förhållande till teknikutvecklingen. En grundläggande förutsättning har till exempel varit internetpenetrationen. De som fick internet sist i Sverige hade samtidigt mest erfarenhet och förtroende för distanshandel – den glest befolkade landsbygden. Här hade man i många år shoppat genom postorderkataloger från Rowells och Josefsson. Steget att handla via datorskärmen var inte så långt. Ingen har riktigt analyserat denna utveckling, men om man tittar på köpvanor så tog landsbygden under en period ledningen.



Var står vi 2015


Sverige har den näst högsta internetpenetrationen i världen, 93 %. Bara Norge ligger högre. Vi är mitt uppe i vad teknologerna kallar en ”konvergensfas”. Enkelt uttryckt innebär det att alla medier, alla kanaler och alla applikationer snart finns i alla apparater med en skärm omkring oss. Siarna från 2004 hade inte riktigt förutsett dels utbredningen av bärbara datorer, dels också de smartpads som såg dagens ljus med Apples iPad 2010.


Ganska få såg internet göra sitt intåg i våra TV-apparater. Idag säljer till och med IKEA smarta TV-apparater som kan surfa på internet. Omsatt till en fysisk verklighet för vår handel är det omvälvande. Det är som om både stadskärna och konsumenter fanns någon annanstans. Makten över köpimpulsen har definitivt flyttat från handel till konsument.



Always on!


Sannolikheten att vi skall beställa en produkt på nätet vid vilken tid som helst på dygnet och från vilken apparat som helst har ökat dramatiskt bara de senaste två åren. För oss inom logistikbranschen som sett e-handeln ta en allt större del av våra transporter är det förvånande att så mycket e-handel fortfarande är anpassat för konsumenter som sitter vid en dator. Det är dags för e-handeln att ta konvergensen på allvar för att kunna finnas på rätt ställe nästa gång jag vill handla på nätet.



Thomas Sjölin, CEO Asendia Nordic

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048