Mio slog rekord
Under 2014 visade Mio-kedjan en kraftig ökning. Försäljningen ökade med 19,4 procent totalt, och för jämförbara butiker med 14,5 procent. Kedjan hoppas på fortsatt tillväxt och under våren öppnas en ny Mio-butik i Södertälje, vilket blir kedjans 66:e butik.
Mios försäljning 2014 uppgick till 3 575 miljoner kronor jämfört med 2 993 miljoner kronor förra året. Under året har fyra nya butiker öppnats, samtliga är handlarägda.
– Jag är oerhört stolt över tillväxten och framför allt den starka organiska tillväxten i våra jämförbara butiker. Det är en styrka och bekräftar att vi gör rätt saker i Mio och att det lokala entreprenörskapet är en av våra viktigaste framgångsfaktorer, säger Björn Lindblad.
Kedjan fortsätter sin expansion med en ny koncernägd butik i Södertälje vid Vasa handelsplats utmed E20. Det blir koncernens tolfte egna butik. Övriga butiker i Mio-kedjan är handlarägda och drivs med franchiseavtal.
– Efterfrågan är hög inom alla segment och produktområden. Särskilt stark är den på vardagsrum och soffor där Mio under 2014 tagit positionen som marknadsledande enligt undersökningsföretaget GfK. Var tredje krona som spenderas på en ny soffa eller fåtölj i Sverige hamnar hos Mio, säger Björn Lindblad.