Digitalt blir Coops nya vapen
Coop har tappat rejält med mark de senaste åren. Nu ska kedjan använda sig av digitala instrument för att öka sin omsättning. Däremot tonar man ned kampen om marknadsandelar.
Under de senaste åren har Coop förlorat marknadsandelar, främst till Ica. Ica har hälften av dagligvarumarknaden medan Coop har drygt 20 procent. Det som gäller nu är att öka försäljningsvolymen och kedjan tonar ned kampen om marknadsandelar. Ambitionen är att Coop Sverige ska visa vinst om två år.
Personliga erbjudanden, som baseras på kundernas beteenden, med ett digitalt fokus är en del av vägen till ökad försäljning. Relevansen i både erbjudanden och kommunikation kommer att bli avgörande i den personliga kommunikationen tror Coops CRM-chef Sara Mundt-Petersen.
– Sedan i maj 2014 får våra kunder personliga erbjudanden som utgår från deras inköpsmönster. Vi använder avancerade analysmetoder för att förutse vad kunden vill ha, tycker om och kan tänkas vilja ha tips på. Det här är en förändring inom dagligvaruhandeln där vi numera utgår från kunden när vi skapar erbjudanden. Ett nytt sätt att göra affärer, säger hon till Dagens Industri.
Coop har 3,4 miljoner medlemmar som tillsammans lämnar 20 miljoner digitala avtryck i månaden. Varje besök ger information och data som analyseras och används för unika erbjudanden till kunden.
– Dagligvarubranschen har tidigare varit starkt leverantörsstyrd. Deras önskemål har styrt kampanjer och erbjudanden. I digitaliseringens tidevarv är det kunden som styr, säger hon till tidningen.