Full fart på mellandagsrean
Redan på juldagen drog många butiker igång sina mellandagsreor. Många branscher hoppas att reorna ska rädda årets försäljningssiffror.
På många håll startade reorna i lördags men många tjuvstartade redan på annandagen och vissa till och med på juldagen.
Elgiganten är en av kedjorna som körde igång rean på juldagen klockan 8 och rapporterade om köer utanför de 77 varuhusen redan innan butiksdörrarna öppnade. Och under juldagen satte kedjan nytt försäljningsrekord.
Även Elgigantens e-handel hade en rejäl rearusch. Den första timmen, mellan klockan 8 och 9, registrerades en order varannan sekund. Totalt sålde man för 5,5 miljoner kronor via hemsidan under den första timmen, berättar vd Niclas Eriksson.
För modehandeln var inledningen av julhandeln en besvikelse. Till och med 21 december hade modebutikerna tappat 3,2 procent av försäljningen jämfört med året innan och skohandeln tappade 8,2 procent. Därför satte man sitt hopp inte bara till de sista dagarna innan jul utan också till mellandagsrean för att bättre kunna matcha fjolårssiffrorna.
– Jag vågar dock inte utlova ett plus för månaden utan räknar med minus 1,5 procent för klädbranschen och minus 5 procent för skobranschen, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Många butiker väntar dock till efter nyår med att dra igång sina stora reakampanjer. Exempelvis NK-varuhusen i Göteborg och Stockholm, vars Nyckelkortskunder får förtur till rean den 5 januari, innan övriga kunder släpps in dagen därpå.