Grönt ljus för internationell modejätte
Den aktuella modeaffären kombinerar fem e-handelsföretag inom mode: Dafiti (Latinamerika), Jabong (Indien), Lamoda (Ryssland och OSS), Namshi (Mellanöstern) och Zalora (Sydostasien och Australien).
Stora samordningsfördelar
– Skapandet av GFG samlar fem kraftfulla digitala varumärken ledda av en unik grupp av mycket duktiga grundare och ledare. Genom att arbeta som en enhet kommer Dafiti, Jabong, Lamoda, Namshi och Zalora bli ännu effektivare i att expandera sina ledande positioner på sina respektive marknader, kommenterar Lorenzo Grabau, vd för Kinnevik.
GFG har fokus på tillväxtmarknader; 23 länder med en modemarknad på 330 miljarder euro och en befolkning på över 2,5 miljarder som "snabbt rör sig online och använder sig av e-handel" som Kinnevik beskriver bakgrunden till affären.
Externa och egna varumärken
GFG kommer att marknadsföra ett brett sortiment av internationella varumärken inom kläder och accessoarer, ett skräddarsytt urval av egna varumärken och lokala sortiment som utvecklats för specifika etniska marknader, särskilt i Indien, Indonesien och Mellanöstern.
GFG kommer använda ett flertal affärsmodeller, inberäknat egen lagerhållning, märkesbutiker och marknadsplatser anpassade till möjligheter på de lokala marknaderna, berättar Kinnevik. Dessutom kommer GFG fortsätta att undersöka möjligheterna inom angränsande kategorier som skönhetsvård.
353 miljoner unika besökare
30 juni 2014 hade GFG 4,6 miljoner aktiva kunder och över 7 000 anställda. Under de första sex månaderna av 2014 hade GFG:s webbplatser 353 miljoner unika besökare och genererade 436 miljoner euro i bruttoförsäljningsvärde.
Företagen inom GFG kommer även fortsättningsvis ledas av sina respektive grundare och ledningar, med ett fåtal utvalda tillskott till ledningsgruppen för att främja synergier och globala initiativ.
Styrelsen för GFG kommer inkludera Lorenzo Grabau, Kinneviks vd, som ordförande, Oliver Samwer, Rocket Internets vd, som vice ordförande och representanter för de övriga största aktieägarna.
Nu är bindande förhandsbesked och godkännanden från relevanta skatte- och konkurrensmyndigheter på plats för att genomföra affären. Samgåendet kan då vara klart innan året är slut.
I september tecknade Business of fashion.com ägarbilden, med Kinnevik och Berlinbaserade Rocket internet som de största ägarna med runt en fjärdedel vardera.