Leksaker och böcker spurtar inför jul
I november drog sällanköpsvaruhandeln ordentligt ifrån dagligvaruhandeln, och leder säljracet dubbelt upp för årets första elva månader. Elektronik och leksaker var novembervinnarna och skobranschen tappade mest.
I november ökade dagligvaruhandeln sin försäljning i löpande priser med 0,1 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för sällanköpsvaruhandeln var 3,3 procent.
Ackumulerat för perioden januari-november har dagligvaruhandeln kommit upp i en ökning på 2,0 procent och sällanköpsvaruhandeln är uppe i 3,3 procent.
Omsättningen för detaljhandeln totalt, mätt i löpande priser, ökade med 1,9 procent i november jämfört med november 2013.
Hui research förklarar den något försiktiga tillväxten om 1,9 procent totalt med en kalendereffekt om cirka 2,4 procent, eftersom november i år hade en extra söndag men tappade en fredag jämfört med november förra året. Tar man hänsyn till denna kalendereffekt skulle detaljhandeln haft en starkare tillväxt om cirka 4,5 procent i löpande priser.
Sport och skohandel väderdrabbat
Dagligvaruhandeln visade en knapp ökning om 0,1 procent, där bland annat Systembolagets försäljningstapp, på grund av en kalendereffekt, drog ner tillväxten. Även Halloween blir allt viktigare för dagligvaruhandeln och i år låg den så att många hushåll sannolikt handlade i oktober istället för i november.
Sällanköpshandeln visade en positiv tillväxt om 3,3 procent, men flera av delbranscherna backade. De delbranscher som minskade under månaden tillhör de mer väderberoende branscherna som sporthandeln och skohandeln. Båda branscherna har visat dystra siffror under den milda hösten.
Möbelhandeln och elektronikhandeln är några av månadens säljvinnare.
– Men prisfallet inom elektronikbranschen fortsätter i det hårda konkurrensklimatet. Prisläget är likadant inom sporthandeln, om än inte lika utpräglat, säger Carin Blom analytiker på Hui research .
Gott julhopp för leksaker
Leksakshandeln var också en novembervinnare. Den har börjar återhämta sig från den svaga starten på året och har de senaste månaderna visat positiva tillväxttal.
– Även bokhandeln har visat ökningar de senaste månaderna. Det bådar gott inför julhandeln, som är viktig både för böcker och leksaker. Leksaksbranschen har 25 procent av sin försäljning i december, säger Carin Blom.
Med en månad kvar av året att mäta är HUI:s prognos för julhandeln en tillväxt om 2,5 procent.
Detaljhandelsindex november 2014
löpande priser för november 2014, jämfört med november 2013
Dagligvaruhandel 0,1
- Mest livsmedel 1,0
- Systembolaget -7,0
Sällanköpsvaruhandel 3,3
- Apotekshandel 4,0
- Klädhandel 1,1
- Skohandel - 9,9
- Möbelhandel 4,0
- Heminredningshandel - 1,6
- Elektronikhandel 7,3
- Järn- och bygghandel -0,7
- Färghandel 3,0
- Bok- och pappershandel 5,0
- Guldsmedshandel -4,1
- Sport- och fritidshandel -3,5
- Optikhandel -1,0
- Leksakshandel 6,4
Total detaljhandel 1,9
Egentlig detaljhandel (exkluderat apotek,Systembolag och bensin) 2,3
Siffrorna inkluderar kedjornas e-handel.
Källa: Hui research, Scb
Bildtext: Julrush idag måndag i Eksjö bokhandel. Foto: Eksjö bokhandel