Toppresultat för Mio
Möbelkedjan Mio har kraftigt ökat sitt resultat för första halvåret 2014/2015. Även försäljningen har ökat, både totalt och i jämförbara butiker.
Nettoförsäljningen i de elva butiker som ägs och drivs av Mio-koncernen var 419 miljoner kronor (342), vilket innebär en ökning på 22,5 procent (22,4). För jämförbara butiker var ökningen 13,4 procent (13,3).
Rörelseresultatet för perioden blev 53 miljoner kronor (39).
– Vi ser en fortsatt stor potential för Mio. Vi har stärkt vår position kontinuerligt under de senaste åren, inte minst på vardagsrum och soffor där vi enligt GfK nu är marknadsledande. Genom att fortsätta utveckla kunderbjudandet och ha hög tillgänglighet med butiker och e-handel är målet att Mio ska fortsätta att växa, säger vd Björn Lindblad .
Under perioden har två nya handlarägda butiker tillkommit, i Lidköping och Arvika.
Mios e-handel, som startade i december 2013, har enligt Björn Lindblad utvecklats bättre än plan och har nått över 10 000 webbordrar under första året.
– En viktig hörnsten för framgången är att nettoförsäljningen från e-handeln tillfaller kedjans butiker till 100 procent utifrån tillhörande marknadsområde per butik, säger han.