Möbeljätten skapar nytt bolag
Ikea-gruppen bildar nu ett nytt, globalt, shoppingcenterbolag. Därmed hamnar möbelkedjans alla shoppingcenter i Europa, Ryssland och Kina i samma bolag.
I och med dagens affär sammanför Ikea-gruppen sina befintliga shoppingcentrum i Ryssland med Inter Ikea centre groups, IICG:s, centrum i Europa och Kina i ett och samma bolag.
Alla framtida shoppingcentrum kommer att placeras i anslutning till IKEAs varuhus och i många fall vara tillgängliga via kollektivtrafik.
− Att föra shoppingcenterverksamheten närmare vår detaljhandelsverksamhet ger oss möjligheter att vara med och skapa framtidens mötesplatser – platser som människor besöker för en trevlig dag tillsammans; för att mötas, shoppa, äta och njuta av många andra aktiviteter, säger Peter Agnefjäll , vd och koncernchef Ikea -gruppen.
Totalt 45 centrum
Idag äger IICG 31 shoppingcentrum i Europa och Kina och Ikea Group har 14 shoppingcentrum i Ryssland.
Det sammanslagna Ikea Centres blir ett helägt dotterbolag till Ikea-gruppen, med 45 shoppingcentrum i elva länder, mer än tre miljoner kvadratmeter yta och cirka 400 miljoner besök årligen. Dessa centrum kommer att fortsätta att verka under olika varumärken, som Mega i Ryssland och Livat i Kina. John Tegnér , idag vd på IICG, blir vd för Ikea centres.
− För mig är det väldigt spännande att ta mig an denna nya utmaning, och att få arbeta tillsammans med våra erfarna ledare i shoppingcenterbolagen såväl som i Ikea-gruppen i övrigt. Tillsammans med välkända internationella och nationella varumärken kommer vi att skapa dynamiska och spännande utflyktsmål med livsmedel, mode, underhållning, restauranger och mycket mer, säger John Tegnér.
Formalian är att genom att förvärva utestående 51 procent av Inter Ikea centre group (IICG) från Inter Ikea group bildar Ikea-gruppen ett nytt globalt shoppingcenter-bolag: helägda Ikea centres. Affären förväntas slutföras senast den 31 december 2014.