"Unga talanger klättrar hos oss"
Få utvalda, konkreta arbetsuppgifter och en mentor som sitter i ledningsgruppen. Den som bli trainee hos Reitan Convenience tas på allvar, från början. – Med traineeprogrammet vill vi höja statusen i för handeln och signalera att det finns plats för akademiker. Det går att göra karriär här, säger HR-chef Helena Ekdahl.
– Det som speciellt lockade mig var att jag skulle få arbeta på alla avdelningar på företaget samtidigt som jag fick verkliga arbetsuppgifter, säger hon.
Hennes traineeår kommer att föra henne genom företagets samtliga funktioner: från intensiva arbetsperioder i Pressbyrån i Alvik och 7-Eleven på Vasagatan i Stockholm till ett (hemligt) projekt som ska presenteras för ledningsgruppen. Målet är att hon efter avslutad traineeperiod ska bli distriktschef.
– Det är riktigt jobb och inget ”hitte på”, konstaterar Helena Ekdahl.
Och det praktiska är viktigt:
– Vi måste alla förstå franchsietagarnas vardag; hur funkar den dagliga driften, hur funkar kampanjer ute i butik och hur funkar datasystemet, till exempel, säger Helena Ekdahl .
Parallellt med praktiken arbetar traineen med ett helårsprojekt som sedan blir en slags examination på året.
Inte varje år
För att kunna ta hand om de unga talangerna dem på bästa sätt, tar inte Reitan Convenience in traineer vart år.
– Vi investerar i våra traineer och det är ett stort commitment, säger Helena Ekdahl som formellt är Christina Eckerrots chef.
Varje trainee har en mentor som sitter i ledningsgruppen och får sedan olika handledare ute i organisationen, beroende på avdelning. Traineen är tillsvidareanställd med sex månaders provanställning med ett slutmål i en definierad tjänst. En av de första att genomgå traineeprogrammet är Mariette Kristenson som började som trainee på Reitan Convenience Sweden i mars 2003. Idag är hon vd för Reitan Convenience i Norge.
Från trainee till distriktschef
Reitan Convenience är speciellt ute efter att hitta talanger som har ett genuint intresse för just butik. Tiotalet kandidater får göra en analys av en specifik butik, och vid ett första möte presentera den och sig själva.
– Det är så uppfriskande att höra alla dessa studenters syn på butikerna, alla idéer som finns, säger Helena Ekdahl.
Dunja Artak har varit hos företaget i tre år, hon började som trainee och är idag distriktschef för Pressbyrån. Hennes bakgrund är magisterexamen i ekonomi med inriktning på organisationbeteende och ledarskap. Dessutom hade hon i nio år jobbat extra på Synsam.
– Jag kände att jag ville arbeta med försäljning och detaljhandel och när jag läste annonsen om traineeutbildningen kände jag att jag kunde ”knyta ihop säcken”, säger hon.
"Ger helhetsförståelse"
Idag har Dunja Artak ansvar för 25 butiker som distriktschef för Pressbyrån. Att hon under traineåret träffat så många av sina nuvarande kollegor har nytta av varje dag.
– Jag har fått en ovärderlig helhersförståelse för företaget. Och allt som jag fått vara med om trattas nu ner i distriktschefsrollen, säger Dunja Artak som under traineeåret fick lära sig båda kedjorna och idag ansvarar för butiker i Stockholms innerstad och Arlanda vilket ytterligare ökat kontaktytorna.
– Ah, utbrister hon med ett skratt, traineeåret var så roligt – jag skulle vilja gå igen!