23948sdkhjf

Anpassa sajt och logistik lokalt

Att expandera utanför Sveriges gränser kräver en problemlösarattityd. Det säger Jan Höjman, vd för näthandeln Tailorstore som framgångsrikt och lönsamt säljer måttsytt i över 30 länder.
Språk, tullar, kundservice, logistik... det finns en mängd hinder för e-handlare som vill gå utanför sin hemmamarknad. Jan Höjman menar att det är klokt att forcera motstånd - på en marknad som andra bolag skyggar för blir konkurrensen inte lika hård, och den som vågar ge sig in får ett försteg framför konkurrenterna.
Han förespråkar en oaffekterad problemlösningsmodell:
– Titta på problemen och lös dem efterhand.

Tailorstore marknadsförs i dag aktivt i 30 länder, främst i Västeuropa men också i USA och
företaget servar sina kunder på 9 språk. Företaget omsätter 52 miljoner kronor och har god lönsamhet. 60 procent av företagets försäljning ligger utanför Sverige.De största marknaderna är Sverige, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Norge Danmark Schweiz och Österrike. Nyligen gick de in i Finland, Holland och Polen.

– Inse att det lokala språket är avgörande. Översätt sajten med bra kvalitet, det är värt pengarna. Kunderna reagerar direkt om språket är taffligt, säger Jan Höjman.
Kundservice på det lokala språket är också en avgörande framgångsfaktor.
Betallösningarna skiljer sig också från marknad till marknad.
– De lösningar som är mest populära i varje land måste finnas på plats, säger han.
Norge och Schweiz är två marknader som många e-handlare tycker är för besvärliga eftersom de ligger utanför EU och har tullar. Tailorstore har löst detta genom att etablera bolag i de båda länderna.

I juni lanserades Tailorstore i Polen. Landet har god ekonomisk tillväxt, e-handeln växer betydligt snabbare än i Sverige och nu ligger 4 procent av detaljhandeln på nätet.
Tailorstore gjorde ett gediget förarbete före lanseringen, med en välarbetad polsk sajt, polsktalande kundtjänst och en polsk landschef.
– När man bestämt sig för att lansera ska man inte nöja sig med låg standard. Det är bättre att vänta några veckor för att optimera systemen. Man bör ligga 96 procent perfekt vid start, säger han.
För att bli en tillräckligt stor och lönsam spelare på en ny marknad gäller det att bygga en sajt som är relevant på det lokala språket och hitta rätt sökord.
- Lägg marknadsföringsbudgeten på sökordsoptimering. Anlita externa konsulter som verkligen kan landet och språket och vet vilka ord som flest människor söker på. Ta referenser, råder Jan Höjman.
Logistiken är den mest avgörande faktorn för den e-handlare som vill behålla sina kunder.
– Inse att det inte finns en transportör som är bäst på alla marknader och att de sista milen fram till kunden ser väldigt olika ut på olika marknader. Därför bör man lägga omsorg på att hitta den optimala lösningen på varje marknad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064