Klingel och Wenz går samman
Fjärde största distanshandelsföretaget inom mode i Sverige. Det blir resultatet när tyska Wenz och Klingel gör gemensam sak för sina svenska kunder.
- Vi vet att många av våra kunder handlar hos både Wenz och Klingel. Det här är ett sätt att göra det smidigare för dem. Samtidigt kan vi erbjuda ett bredare utbud av mode på nätet genom en one-stop shop, anpassad för kvinnor från 45 år och uppåt, säger Carina Bergudden , verksamhetsansvarig på Klingel i Sverige.
Enligt företagets egna beräkningar blir man i och med samordningen det fjärde största distanshandelsföretaget inom mode i Sverige. (Se nedan)
Kläder och skor
De båda säljer mode för mogna kvinnor via katalog och på webbshopen klingel.se, som alltså nu blir gemensam plattform för de båda.
Märkena har svenskt kontor med kundservice och marknad i Göteborg.
– Genom sammanslagningen ger vi Klingelkunderna tillgång till Wenz europeiska boutiquemode, medan Wenzkunderna får ett bredare bassortiment, fler specialstorlekar och ett brett skosortiment anpassat för den mogna kvinnan, säger Carina Bergudden.
Fler europeiska märken
Sammanslagningen är ett första steg i arbetet med att utöka kunderbjudandet. Nästa steg blir att plocka in ännu fler av Klingelkoncernens europeiska varumärken.
– Samtidigt är det viktigt att behålla den lokala känslan och vetskapen om att man kan handla säkert från vårt trygg- ehandelscertifierade företag där vi dessutom har en svensk kundsupport, säger Carina Bergudden.
4-I-TOPP MODE PÅ NÄTET
Placeringarna är uträknade av Klingel efter redovisad omsättning i kronor baserat på officiella bokslutssiffror:
1) H&M
2) Ellos Group (Ellos, Jotex)
3) Consortio Fashion Group (Halens, Cellbes, Bubbleroom och Discout 24)
4) Klingel-koncernen (mail order finance GmbH)