Svenska företag tar CSR-ansvar
Svensk Handel kartlagt hur medlemsföretag och konsumenter ser frågor som rör socialt ansvarstagande (CSR) och miljö. Rapporten Det ansvarsfulla företaget 2014 visar att företagens intresse för CSR-frågor ökar.
– Det är inte alltid så lätt för butikerna att ha koll på koldioxidutsläpp, giftiga ämnen och arbetsvillkor på andra sidan jordklotet, men nuförtiden förväntar sig kunderna det. Därför är det glädjande att även de mindre företagen i handeln har börjat arbeta aktivt med dessa frågor, säger Maria Sandow , näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Sedan 2013 har andelen företag som arbetar aktivt med dessa frågor ökat från 7 till 8 av 10. Närmare hälften (42%) svarar att de lägger mer resurser på arbetet jämfört med året innan.
De främsta drivkrafterna för företagen är att stärka sitt rykte och varumärke, att öka andelen nöjda kunder samt att få nöjdare medarbetare.
Ökat intresse från konsumenter
Bland konsumenter svarar 6 av 10 att de lägger mer pengar på varor som är etiskt, miljövänligt eller ekologiskt producerade nu jämfört med för ett år sedan. Den främsta orsaken är att de vill värna om miljö och natur, men andelen konsumenter som uppger hälsoskäl som den främsta orsaken har ökat kraftigt jämfört med förra årets mätning.
Priset är den främsta orsaken till att kunderna inte handlar mer ekologiska, miljömärka eller rättvisemärkta produkter. 6 av 10 konsumenter tycker att miljövänliga och etiska varor är för dyra.
Många konsumenter tycker dessutom att utbudet och sortimentet av miljövänliga och etiska varor är för litet.