Hellre butik än e-handel
Den fysiska butiken håller starkt ställningarna som den populäraste inköpskanalen. Det visar en ny internationell undersökning.
Konsumenter ser shopping huvudsakligen som en social aktivitet, och de allra flesta vill fortfarande se, känna på och köpa produkten direkt. Onlinebutiker spelar dock en viktig roll när det gäller att söka efter och välja ut produkter.
Totalt ingick 32 000 konsumenter i 32 länder i CBRE:s undersökning där syftet var att få en bättre förståelse för kundernas shoppingupplevelse, vilka kanaler som finns och vilka som används mest.
Undersökningen visar 75 procent av konsumenterna letar efter specifika varor online och är allt mer uppkopplade. De interagerar med återförsäljare och andra konsumenter för att undersöka och köpa produkter. Allt fler, 42 procent, använder sociala medier för produktrecensioner.
Butiken spelar dock en stor roll även för e-handlande kunder. Konsumenter handlar online och hämtar upp produkter i butik i genomsnitt var tredje vecka.
– Tillfället då konsumenten ska hämta upp sin onlinevara i butik innebär en fantastisk möjlighet för butiker till merförsäljning. De handlare som tänker till här och tar tillvara på dessa nya flöden har en spännande framtid, säger Anders Malmgren, retailansvarig på CBRE i Sverige.