Bra kvartal för Clas Ohlson
Försäljningen ökade på alla marknader för Clas Ohlson, som under sitt andra kvartal också uppvisade ett ökat rörelseresultat på 20 procent.
Rörelseresultatet ökade med 20 procent till 151 miljoner kronor (126) och vinsten efter skatt ökade med 23 procent till 116 miljoner (94).
– Vi fortsätter utveckla vår affär i rätt riktning och rapporterar en god försäljnings- och resultattillväxt. På våra hemmamarknader har vi stärkt vår marknadsposition i samtliga försäljningskanaler och framförallt utanför Norden visar vi fina tillväxttal, skriver vd Klas Balkow i en kommentar.
– Vi ser också en positiv bruttomarginaltillväxt som ett resultat av en gynnsam försäljningsmix, särskilt i Finland och Storbritannien, och ökad effektivitet i varuförsörjningen. Rörelseresultatet ökade med över 20 procent.
Under kvartalet introducerade Clas Ohlson sitt B2B-koncept, Clas office i Sverige och Norge.
Sammanräknat var det första halvåret gynnsamt för Clas Ohlson. Försäljningen ökade med 9 procent till 3 457 miljoner kronor (3 184). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent. Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 253 miljoner kronor (218) och vinsten efter skatt ökade med 19 procent till 194 miljoner (164).