Slagsta lever upp igen
Slagstagallerian i Botkyrka utanför Stockholm har fått förkroppsliga begreppet köpcentrumdöd sedan det övergavs 2006 och stängde 2010. Nu lever gallerian upp igen profilerad som Stockholms Inredningsgalleria.
Stockholms Inredningsgalleria ska samla och sälja produkter och tjänster för inredning, konst, hus och hem. Den är inredd i olika sektioner med till exempel sovrum, kök eller som i ”hus och hem” där det ska gå att hitta allt från dörrar till solpaneler och stora bastutunnor.
– Vi har både stora varumärken, men också små unika märken. Om du går in i andra gallerior hittar du oftast samma butiker och samma märken, säger Peter Lejdestad , styrelseordförande i Slagsta Holding AB till tidningen.
Han jämför konceptet med gamla NK.
– På alla avdelningar har Stockholms Inredningsgalleria personal. Som leverantör behöver du inte ha personal eller andra dyra fasta kostnader. Det gör att även små leverantörer har möjlighet att vara med och det ger mindre risker för alla, säger Peter Lejdestad.
En del leverantörer har valt att ha helt egna butiker. Det gäller till exempel Kelebek Kök som ska öppna en butik på andra våningen i gallerian. Det ska också finnas när- service som frisör, spel och tobak, och blomsterbutik samt ett par serveringar i gallerian.
Han framhåller att han tror att Slagsta kommer att gynnas av att det finns mycket handel i närheten.
– Jag tror att det är bra om man ändå åker till området. Vi kommer att ha så mycket olika varumärken. Inredningsgallerian kommer att bli ett utflyktsmål, säger han.
Den tidigare gallerian som bland annat inrymde Willys och Stadium har stått mer eller mindre öde sedan 2006 och gick i graven 2010. Lokalerna ekade länge tomma vilket ledde till öknamnet ”spökgallerian”. Peter Lejdestad anser att misslyckandet berodde på att Slagsta inte hade någon tydlig profil.