23948sdkhjf

Jula får köra långa lastbilar

Skarabaserade Jula har fått dispens att köra 31,6 meter långa lastbilar mellan Falköping och Skara. Långlastbilarna är en del av företagets klimatsmarta logistiklösning som sammantaget väntas minska koldioxidutsläppen med 96 procent.
Normalt får en lastbil i Sverige bara vara maximalt 25 meter lång, men Jula får dispens för att köra 31,6 meter långa lastbilar mellan Falköping och Skara.

– Det har varit ett långt och träget arbete. Frågan har bland annat varit uppe på EU- och regeringsnivå, det har minst sagt varit många oväntade turer under resans gång. Men nu efter 22 månader känns det skönt att äntligen kunna börja köra, säger Julas logistikchef Lennart Karlsson , i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen har nu gett dispens för de långa fordonen. Dispensen gör att Jula nu kan ha en testverksamhet som innebär en möjlighet att dra långa fordon på landsväg mellan Skaraborg Logistic Center i Falköping (Dryport Skaraborg) och Julas centrallager i Skara.

Minskar utsläpp med 96 procent

De långa lastbilarna ska ge en tydlig miljövinst.

Förra året lade Jula om delar av logistikflödet in till centrallagret från lastbil till tåg. I ett slag försvann 5000 årliga lastbilstransporter mellan Göteborg och Skara.
Med dispensen för långa fordon utvecklas logistikflödet från Göteborgs hamn till centrallagret i Skara ytterligare.

– Jula har investerat i lastbilar som drivs med biodiesel. Tillsammans med tågtransporterna ger det enormt stora miljövinster. Omläggning till tåg reducerade koldioxidutsläppet med cirka 80%. Lastbilar som drivs med biodiesel reducerar koldioxidutsläppet med ytterligare cirka 70% av återstående 20%. Dispensen som vi nu får för långa fordon reducerar koldioxiden med ytterligare med 3-4 %. Totalt har då koldioxidutsläppet reducerats så att det bara återstår 3-4 % mot den tidigare hanteringen, säger Karl-Johan Blank , Julas koncernchef och ägare.


Forskning på unik lösning

Projektet med att få till en dispens för långa fordon är också mycket intressant för forskarvärlden. Bland annat bedrivs forskning för att visa på synergier mellan tåg- och lastbilstransporter.

Mycket av Julas produkter kommer med båt från Asien in till Göteborgs hamn. Där sker omlastning på tågpendeln som går till Falköping och den så kallade torrhamnen. Väl där lastas godset om till lastbil.

Två 30 meter långa biodieseldrivna lastbilar kommer att gå i skytteltrafik mellan Skaraborg Logistic Center i Falköping och Julas centrallager i Skara och forskningen ska utifrån detta ”case” titta på förhållandet mellan tåg och lastbil. Inte främst utifrån en konkurrenssituation utan snarare att de båda transportsätten kan komplettera varandra.

– Om man gör som vi nu ska göra så löser det många knutar. Med de långa fordonen kan vi halvera transportkostnaden för lastbilstransporten eftersom vi kan transportera två 40 fots containers istället för bara en som tidigare, säger Lennart Karlsson.

Både Chalmers, Trafikverket och Handelshögskolan i Göteborg kommer att låta forskare följa upp Julas logistiklösning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062