Julmusiken som spelar roll
Visst spelar julmusiken roll, den kan få kunderna att trivas, stanna längre och handla mer. – Men den största kommersiella potentialen ser jag i hur butiken kan använda musik för att signalera identitet, säger Sven-Olov Daunfeldt på HUI research.
– Det är vetenskaplig bevisat att musik på kommersiella marknadspaltser ökar försäljningen jämfört med när ingen musik spelas alls, säger Sven-Olov Daunfeldt och visar exempel från en svensk elektronikbutik.
Julmusiken fick butikens kunder att stanna längre och handla mer, jämfört med om det var tyst i butiken.
Det finns också försök, dock i labbmiljö, som visar hur julmusik och juliga dofter samspelar för ökad försäljning.
– Och jag tror att det finns potential med annan typ av julmusik än den vanliga, säger Sven-Olov Daunfeldt.
Samma gamla jullåtar
För julmusik, precis som all musik i butik, kan inte bara bidra till att öka välbefinnandet och ”prestation” hos kunder och personal, utan också bli ett arbetsmiljöproblem.
– Vi blir kontaktade av butiksanställda som förskräckta ser fram mot julmånaden när samma cd-skiva går på repeat, om och om igen, säger Ola Sars på nystartade svenska Soundtrack your brand.
Företagets affärsidé är att hänga på butikernas digitalisering, och göra det med musik. Spotify ska tas till den fysiska världen.
– Tre fjärdedelar av världens retailmiljöer servas av cd-skrivor, säger Ola Sars.
I somras lanserades Spotify business för mindre verksamheter och i höstas kom Spotify enterprise tillsammans med McDonalds och Intersport.
Ola Sars ser stora möjlighet att med den nya musiktekniken kunna skräddarsy musikutbudet i butiken. Till exempel kunna styra musiken efter vädret och hur besökstalet ser ut i butiken just i ett givet ögonblick. Centraliserat musikutbud gör också att försäljningen direkt kan mätas och jämföras med låtvalet.
Musik bygger varumärke
Sven-Olov Daunfeldt betonar hur viktig musiken är som identiitesbyggande. Inte förvånande på individplanet. Men det kan också användas för att bygga ett varumärke.
Amerikanska kaffekedjan Starbucks var tidiga med att länka samman kaffeupplevelse och musik. Man gjorde det till stor del genom att spela artister som inte var så välkända.
– Kunderna som kom in tyckte att musiken var bra, kände inte direkt igen låtarna, men blev nyfikna. Därmed kände de en samhögriga med marknadsplatsen som stärker varumärket, säger Sven-Olov Daunfeldt och fortsätter:
– Det är tydligt att butiken med hjälp av musik kan bygga ett starkare varumärke med lojala kunder. Musiken är med och formar butikens identitet och tilltalar den önskade kundgruppen.