23948sdkhjf

Så mycket satsar Klarna i USA

Betaltjänstföretaget Klarnas USA-satsning hamnar i storleksordningen 750 miljoner kronor under tre år. Men det kommer att bli en tuff match på den amerikanska marknaden.
Som Dagens Handel tidigare berättat kommer Klarna att göra en framstöt i USA nästa år.

Nu skriver Wall street journal att satsningen kommer att gå loss på mer än 750 miljoner kronor under en treårsperiod. Man ska komma igång efter jul och tanken är att starta med fem till tio retailföretag.

Tidningen lyfter speciellt fram betaltjänstföretagets beslut att varken leda USA-operationen från Silicon valley eller Stockholm utan från Columbus i Ohio.

– Columbus är hjärtat för USA:s e-handel, säger Brian Billingsley , Klarnas USA-chef till tidningen.

Klarna börjar med en stab på 20 personer, men beräknar komma upp i hundra om ett par år. Ett kontor i New York-finns också med i planen framöver.

Hård konkurrens

USA blir Klarnas sextonde marknad. Företaget jobbar redan med amerikanska detljhandelsföretag på den europeiska marknaden.

Wall Street journal diskuterar möjligheter och risker med affären. I Sverige har Klarna ungefär en tredjedel av alla mobilbetalningar: "Men, det är en sak att erövra ett land med nio miljoner invånare och ett helt annat att ta sig an hela USA".

I USA är konkurrensen på online- och mobilbetalningar hård. Här finns till exempel den etablerade spelaren Ebays Paypal, mångdubbelt större än Klarna.

Köpmönstren skiljer sig i de båda länderna och det som fungerar i ett land behöver inte fungera i det andra. Svenskar är kända för att vilja betala sina nätköp med faktura. Men USA är ett kortland, konstaterar tidningen.

"Köp nu - betala sen"

Men Klarnas ledning är full av tillförsikt:

– Framgången vi har haft i Europa ger oss självförtroende nu när vi går in på den amerikanska marknaden, sade Brian Billingsley i en kommentar i september.

Klarnas "köp nu, betala sen"- lösning ska vara en av nyckelfaktorerna. Den får kunderna att snabbt genomföra ett köp och de behöver inte betala förrän de fått varan i handen.

– För handlarna betyder det framgångsrik försäljning och en garanti för att de får betalt direkt, vare sig kunden betalar Klarna eller inte, förklarar Brian Billingsley.

Växer snabbt

Dagens industri skriver också om satsningen idag på morgonen och konstaterar att Klarna växer snabbt. Omsättningen steg till över 1 miljard kronor under första halvåret i år, med bibehållen lönsamhet. Tidningen konstaterar att en liten del av uppgången kom från köpet av tyska Sofort i januari, men att det mesta är organisk tillväxt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071