23948sdkhjf

E-handeln pressar marginalerna

– Alternativa distributionskanaler som e-handel pressar handelns lönsamhet mer än de pressar marknadsandelarna, säger Magnus Kempe från Kairos future. Handeln står inför stora förändringar när "liquid shopping" blir ett faktum och en kinesisk e-handelsaktör på några månader kan bli en storspelare på fondspar.
Magnus Kempe talade i slutet på förra veckan på det seminarium som fackförbundet Unionen anordnat med anledning av sin senaste trendspaningsrapport kring handeln.

Han konstaterade att handeln kommer att bli ytterligare en av alla de branscher som pressas av små marginaler: aktiemäklare, tidningar, onlinebetalningar, telefonsamtal, dataspel och e-handel är redan där.

– Det är på väg att bli gratis alltihop, sammanfattade Magnus Kempe.

E-handeln är en av handelns lönsamhetspressare.

– Det blir allt svårare för handlaren att ta ut priser i olika kanaler, kommenterade Magnus Kempe.

I handeln är det viktigt att ha en stor marknadsandel, fortsatte han och exemplifierade: Walmart lämnade Tyskland, Tesco USA och Carrefour Ryssland i jakten på större andelar i länder där man redan har gott fotfäste, på samma sätt som Ica lämnar Norge för att kunna ta större marknadsandelar i Sverige.

Allting överallt

Den fysiska platsen blir allt mindre viktig, inte bara för handeln. Fastighetsägare och andra får vänja sig vid att hus och lokaler används till annat än vad de ursprungligen var tänkt för: caféet blir ett kontor, butiken ett showroom, varuhuset en lokal för bröllop, det visas bio i baren och galleriagången används för ett frukostmöte.

– Den fysiska platsen kommer allt mer sällan att används till vad den var tänkt för, och vi kan inte heller ha helt koll på vad människor faktiskt gör på sina platser framför sina skärmar, sade Magnus Kempe och tillade:

- Förut gick vi till skolan och till jobbet. Det var bara där vi kunde göra vårt jobb. Nu jobbar vi överallt, går till skolan överallt. Snart kanske vi inte ens går hem!

När handeln allt oftare tänker i multikanal och touchpoints, tänker kunden inte så. Att handla blir mer av en flytande upplevelse ("liquid shopping), där kunden vill känna igen sig vare sig det är i fysisk butik eller på nätet.

E-handlaren som erbjuder "sparbank"

Men om det är osäkert om var handeln framöver fysisk kommer att befinna sig, är det desto säkrare att den bli kontantlös, tror Magnus Kempe.

– Kinesiska Alibaba är numera också Rysslands största e-handelssajt. De är också, via sina betaltjänster, otroligt stora på betalningar.

När Alibaba lanserade tjänsten som gav möjlighet att placera pengar hos dem som fondbolag tog det bara tio månader innan den seglat upp som världens fjärde största fond.

Alibabas sparmöjlighet heter Yu’e Bao och lockar spararna med hög avkastning, inga krav på minibelopp och möjlighet att ta ut pengarna när som helst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062