23948sdkhjf

Budgetkrisen skapar konsumentoro

Oron kring budgeten och den uppseglande regeringskrisen kan påverka handelshumöret negativt. Det anser Lena Larsson, vd för HUI research.
– Oro är aldrig bra. Under hela hösten har politiken präglats av en osäkerhet och det budgetförslag som regeringen har lagt fram innehåller skattehöjningar. Talet om amorteringskrav verkar också dämpande på konsumtionslusten, säger Lena Larsson till Dagens Handel.
Hon framhåller att vad som än händer i regeringsfrågan är det viktigt att det snabbt kommer tydliga besked.
När HUI research lade fram julprognosen i november prognostiserades en ökning av decemberhandeln med 2,5 procent, men det fanns också med en skrivning att politisk oro kunde komma att påverka utfallet.

Konsumtion driver återhämtning
– När vi i nästa vecka lägger fram vår konjunkturprognos tar vi hänsyn till det uppkomna läget. Vi kommer att arbeta med prognosen in i det sista, så därför kan jag inte vara så specifik just nu, säger Lena Larsson.
Hon tillägger att det är viktigt att politikerna snabbt ger besked som lugnar hushåll och företag.
– Det är olyckligt att äventyra konsumtionen just nu, eftersom konsumtionen spelar så stor roll för återhämtningen efter finanskrisen.
Handeln är just nu också inne i ett teknikskifte. Digitaliseringen av handeln kräver investeringar, men om företagen inte känner att spelreglerna är stabila så vågar de inte göra de nödvändiga investeringarna, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048