"Konsumenten vill sluta välja"
Kundens valfrihet är ett av de mest använda begreppen i retail-sammanhang, det gäller allt från varor till var inköpen ska göras, hur de ska betalas och hur leveransen ska ske. Men det kanske inte alltid är vad dagens stressade konsument efterfrågar: - Konsumenten vill sluta välja och ha ett mer begränsat utbud, säger Magnus Kempe på Kairos future.
Uttalandet låter ganska kontroversiellt, men Magnus Kempe som har kikarsiktet inställd en bra bit framåt i tiden, utvecklar resonemanget mot bakgrund av det stora antalet valmöjligheter/valmåsten den moderna människan ställs inför: pensionssparande, elbolag och mängder av liknande spörsmål.
Han tog de färdigpackade matkassarna som exempel.
Det handlar om att kompromissa med valfriheten, sade han
– För en 55- åring känns det jättekonstigt att låta någon anan bestämma vilka varor man ska få hem till sig. Men det kan definitivt vara framtiden. Tänk vad supereffektiv det skulle vara om allt gick med direktleverans av matkassar direkt från lager, sade han lite provokativt.
Som en extra knorr tog Magnus Kempe upp SvT:s nya omdiskuterade reality-såpa "Gift vid första ögonkastet":
– Det här måste väl ändå vara det ultimata exemplet på att vi vill slippa välja. Någon annan bestämmer vem man skall gifta sig med. Här har vi trott att vi kan välja precis allting, men kanske är vi på gång in i en annan era där valfrihet inte är en självklarhet.