Upplevelsen - framtidsnyckeln för köpcentrum
Motigt för köpcentrum som tappar i försäljning gentemot övriga handel. Nja, kanske inte ändå: – Visst har trögheten i modehandeln drabbat just specifikt köpcentrum. Men köpcentrummätningarna speglar inte riktigt utvecklingen på externhandelsplatserna och i dagligvaruhandeln, kommenterar Nils Bohlin på HUI reserach.
I slutet av november skrev Dagens industri, bland annat med ledning av den statistiken, om ”Bistra tider för köpcentrumformat” och beskrev hur tillväxten i köpcentrumen halkat allt längre efter detaljhandeln som helhet.
Trögt för mode - bra för mat
Men bilden är inte riktigt rättvisande, enligt HUI research. Mätningen gäller i första hand renodlade köpcentrum, som inte alltid har dagligvarubutiker – just en bransch som gått mycket bra de senaste åren. Mätningarna omfattar inte heller primärt externhandelsområden, ”bix boxes”.
– Och det faktum att modehandeln gick svagare än snittet, speglar sig i siffrorna eftersom modebutikerna är många i de köpcentrum som vi mäter, säger Nils Bohlin.
Upplevelser allt viktigare
Dagens industri beskriver också en motsatt trend där det finns en tro på att upplevelser och det stora formatet är det som kunden vill ha. Mall of Scandinavia tas som exempel.
Nils Bohlin håller med:
– Idag räcker det inte med att ha billiga och bra saker för att folk ska komma till ett köpcentrum. Vill man bara handla, kan man göra det på nätet. Köpcentrumet måste vara en plats dit mäniskor vill åka och uppleva saker, säger han och fortsätter:
– Lyckas man väl med upplevelsedimensionerna har man en god framtid.