Polariserad och digitalt pressad handel
– Jag utsatte familjen för testet att vara helt digitaliserad under några månader. Alla inköp skulle göras på nätet. Försöket gjordes hemma hos Annika Jerveland, marknadschef Linas Matkasse, och hon berättade om det i en trendspaningsdiskussion nu på morgonen ordnat av fackförbundet Unionen.
– Hur enkelt som helst, det är lätt att bli beroende, är hennes slutsats.
Fackförbundet Unionen hade idag på morgonen ett öppet diskussionsmöte, med anledning av den nya trendrapporten för handeln. I paneldebatten deltog, förutom Annika Jerveland, Jonas Arnberg , chefsekonom Svensk Handel, Nils Bohlin , konsultchef HUI och Cecilia Beskow , samhällspolitisk chef Unionen.
Fysisk butik lockar fortfarande
Morgonen inleddes med reflektioner kring den lavinartat växande e-handeln, där mer och mer tyder på att en stor del av inköpen fortsatt kommer att göras i fysisk butik, även om själva efterforskningarna inför köpet görs på nätet.
Digitaliseringen ger nya möjligheter till bostads- och arbetsplatsnära handel, något som efterfrågas allt mer.
– Folk är inte längre så sugna på att åka till ett externcentrum och bränna två timmar. Nu efterfrågas handel där människorna finns. Externhandelsplatser utanför stan måste vara som Emporia och Mall of Scandinavia, platser som kan motivera människor att åka dit, sade Jonas Arnberg.
Polariserad handel
Skillnaden mellan vardagsshoppingen, måste-handeln, och den lustfyllda kommer att bli större.
– Shopping som löser problem är inte nödvändigtvis roligt. Hur vi handlar kommer att orienteras mer mot motpoler, kanske som distansshopping för det nödvändiga och high-end-shopping på plats, sade Annika Jerveland.
Jonas Arnberg ville betona att handelns företag bör lyfta blicken från just e-handel och tänka i mer allmänna termer av digitalisering.
– Alla företag måste idag ha en digital strategi, och e-handeln bara är en liten del i digitaliseringen.
Låg lönsamhet ger pressad personal
Apropå att handelns anställda idag avkrävs allt högre kompetens, inte minst vad gäller tekniken, sade Annika Jerveland:
– Vi jobbar hela tiden med att säkerställa att vi har rätt kompetens. Vi vill också spegla Sverige, vad gäller kön, ålder och etnicitet. Men där har vi en utmaning när vi ska rekrytera kvinnor inom it...
Att handelns lönsamhet ligger på aldrig tidigare skådat låga nivå, sade Jonas Arnberg:
– Det gör att organisationerna är oerhört slimmade. Det är ett otroligt tryck på våra medarbetare, samtidigt som vi möter digitaliseringen.
Valet görs i butik
Mot bakgrund av att det är hushållens konsumtionslust som under de senaste håren hållit uppe tillväxten ställde diskussionsledare, journalisten Annika Creutzer , frågan om vad som kommer att hända om ökad miljömedvetenhet och hållbarhetssträvandet skulle göra ”att det blir fult att handla”.
Jonas Arnberg lugnade:
– Tvärtom. Det är i handeln konsumenten har möjlighet att ställa om till en hållbar konsumtion. Om det förut handlade om bojkott handlar det nu om buy-kott. Vi har fler människor i butikerna än som kommer till vallokalerna.
Fler tjänster för ökad hållbarhet
Ett ökat tjänsteinnehåll i handeln, lyfts ofta fram som ett sätt att göra konsumtionen mer hållbar. Och också som ett sätt att få konsumenterna att vilja betalar mer, när värdet av en kombinerad produkt/tjänst upplevs större än "bara" en varas.
– Den här tjänstefieringen har vi redan sett hända inom industrin, sade Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef Unionen.