VD-karusellen snurrade vidare under 2014
Den svenska detaljhandeln går igenom en genomgripande strukturomvandling, både vad gäller digitalisering och nya konsumentbeteenden.
– Det förändrar förutsättningarna för affären och ställer tuffa krav på omvandling. Och det faktum att konkursfrekvensen är störst i handeln, visar att långt ifrån alla företag lyckas, säger Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg
– Det går inte längre att ha femårsplan som ligger oförändrad. Marknaden ändras snabbt och det ställer stora krav på en organisation som på motsvarande vis behöver förändra sig. Och det är vd:n som är ytterst ansvarig.
Guje Sevon som forskar på Handelshögskolan i Stockholm, är helt övertygad om att det mesta som rör resurser (som till exempel vd:ar och kapital) i samhället är mer föränderliga idag:
– Resurserna blir mer flyktiga över tiden. Det är en spegel av det postmoderna levernet. Det betyder också att hela marknaden blir lite annorlunda.
För vd:ar betyder det till exempel att det blir vanligare att inte bara byta jobb, utan också byta mellan branscher. Ledarskapet i sig blir en typ av profession
Om ledarna blir allt rörligare, så gäller samma sak för ägarna och kapitalet.
– Det är en viktig aspekt. Inte heller ägarna är lojala och stannar i evighet. De vill ha en avkastning i sina investeringar och och är beredda att byta ut vd:n när det inte känns rätt. Det finns alltså en push och pull för vd-byten, säger Guje Sevon.
Läs hela artikeln och listan över vd-byten 2014 i Dagens Handel nr 19-20 som utkommer denna vecka.