23948sdkhjf

Detaljhandelslogistik 2.0

Logistiken inom handeln har lyfts till en högre nivå. Det handlar inte längre bara om att optimera verksamheten och få mer flyt i transporterna. Nu tar man också ett större ansvar för både miljö- och samhällsfrågor.

Detaljhandelslogistiken har de senaste åren satt stort fokus på frågor som bättre planerade och mer träffsäkra leveranser. Det har lett till nya lösningar som tredjepartslogistik, 3PL, och till och med fjärdepartslogistik, 4PL. Det har fått handeln och logistikföretagen att närma sig varandra och numera arbetar man i en form av symbios, där logistiken flyttat fram positionerna i distributionskedjan.


Samtidigt har det blivit ett ökat fokus på distributionen ur miljösynpunkt. Inte minst vad gäller den ökande e-handeln och större krav från konsumenterna på fler och snabbare leveranser, har diskussionerna om transporternas påverkan på vår miljö tagit fart.



Logistikföretagen har varit snabba att fånga upp signalerna. Det pågår omfattande försök med att hitta mer hållbara lösningar som ska minska påverkan på miljön. Allt från stora projekt med övergång till mer klimatsmarta transportsätt till mindre projekt där cityleveranser sker med tysta och avgasfria miljöbilar. Företag samverkar genom omlastningsterminaler och samtransporter, logistikhubbar ökar effektiviteten och handelsföretagen outsourcar hela lagerhanteringen – allt för att maximera effektiviteten och samtidigt minimera miljöpåverkan.


Genom att ligga steget före visar handlare och logistikleverantörer att de tar sitt ansvar, innan det börjar ropas på lagstiftning och reglering.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079