23948sdkhjf

Från Black Friday till Red Christmas?

De amerikainspirerade shoppingdagarna Black Friday och Cyber Monday står för dörren, helgen då handelns röda siffror ska bli svarta. Frågan är dock om siffrorna blir så mycket svartare av att flytta fullmarginalförsäljning i december till kampanj i november? Det skriver Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg i en debattartikel på dagenshandel.se.

I USA får Black Friday hushållen att gå man ur huse för att shoppa loss under klämdagen mellan Thanksgiving och novembers lönehelg. Det har blivit ett enormt försäljningstillfälle, likt den mellandagsrea vi har i Sverige. Handlare som under hela året gått back vänder under helgen rörelsen från minus till plus, röda siffror blir svarta, vilket motiverar namnet.


I Sverige har vi börjat hänga på och under fjolårets helg kraschade Media Markts och BR-Leksakers webbsida för att intresset var så stort. Genomslaget var större än vi tidigare sett och företeelsen verkar vara här för att stanna. Något som e-barometern också kunde bekräfta. Var femte näthandlare planerar aktiviteter i samband med Black Friday och Cyber Monday. Det är tre gånger så många företag som förra julen.


Med en svag utveckling för detaljhandeln, hårdare konkurrens och lägre marginal är olika event som ökar försäljningen välkommet. Det finns bara ett problem, försäljningen drivs med kampanjpriser. I en värld där kampanjer som, Mid Season Sale, Black Friday och mellandagsrean avlöser varandra kan man undra varför konsumeten ska köpa varor till fullpris. Frågan är om Black Friday snarare riskerar att hota den lönsamma julhandeln och istället skapa en Red Christmas?


Flera handlare ställer sig med rätta tveksamma till Black Friday och Cyber Monday av just denna anledning. Varför sälja sortimentet på rea när konsumenten närmar sig shoppingfebern som råder under några veckor i jul? Samtidigt älskar konsumenten kampanjer och inte ens under julhandeln går det att med säkerhet räkna med att sälja till fullpris på samma sätt som tidigare. Utmaningen ligger i att skapa lönsamma kampanjer.


Rekommendationen är att anpassa affärsmodellen till en kampanjdriven vardag men att försöka att skapa värde för konsumenten utan att dra ner på marginalen. Kampanjen kan bestå av rabatterade tillbehör, tjänster eller råd som gör att vinsten nödvändigtvis inte sänks.


Viktigast av allt är en svart jul, utan sådan kommer konkurserna i handeln att öka. Många önskar också en vit jul, något som skulle kunna höja försäljningen av vinterprodukter till hög marginal. Vi kanske till och med tänka oss en grön jul, bara vi slipper en röd jul med låg lönsamhet.



Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066