23948sdkhjf

Nattleverans i storstan

I London och New York har konceptet redan testats. Sedan i somras rullar nattliga leveranser även till några utvalda butiker i Stockholm city.
Akilleshälen vid citydistribution är sedan länge framkomligheten. Stockholms innerstad är en mardröm för leverantörer och transportörer – likväl som för handlarna som har svårt att planera sin godsmottagning.

Sedan i somras och två år framåt testar man därför så kallade Off peak-leveranser i Stockholm city – nattliga leveranser för att avlasta trafiksituationen på dagtid och utnyttja leveransnätet maximalt.

Projektet Off peak drivs av Stockholms stad i samarbete med Lidl, Svebol logistics, Volvo lastvagnar och KTH och följs av både Chalmers och Closer. Det är dagligvarukedjan Lidl som får nattliga leveranser till tre av sina butiker innanför tullarna: Lidl Vanadisplan, Lidl Sveavägen och Lidl Södra station.

När de nattliga leveranserna till Lidls citybutiker rullat i fem månader är logistikchefen Carl Ceder i det närmaste lyrisk:

– Operativt fungerar det fantastiskt bra: Vi har en helt ny leveranssäkerhet, framkomligheten är gudomligt bra och vi sparar enormt mycket tid. Det flyter på på ett sätt som det aldrig har gjort förut, säger han.

Samtidigt konstaterar han att även om det driftsmässigt och konceptmässigt fungerat mer än väl, handlar det om en helt ny lösning som behövt och fortfarande behöver kalibreras:

–Lastbilarna är i princip ensamma ute på vägarna, men det handlar om en helt ny teknik och ny lastbil. Det handlar om småsaker, som att vi behöver titta på om det går att köra bilen på el i högre hastigheter än vad som är möjligt i dag. Nu jobbar vi intensivt med att utveckla omständigheterna kring själva lastbilen, berättar Carl Ceder.

Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 19-20 med Logistik i fokus, som kommer i morgon fredag
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078