23948sdkhjf

90-talisterna inpå skinnet

Snart kommer 90-talisterna in i familjebildningsfasen och börjar konsumera på allvar. Men vad är det då dessa unga vill ha? Affärsinformationsföretaget Bisnode har kartlagt hur den första digitala generationen skiljer sig från tidigare.
Den som lär känna 90-talisterna kan vara med på deras konsumtionståg.

Så är till exempel 90-talisterna är den första generation som växt upp med internet. Det påverkar deras sätt att leva och investera.

– 90-talisten ser världen som sitt hem, via nätet har de vänner i hela världen, ny kunskap är ständigt tillgänglig och de kan köpa det de vill ha från världens alla hörn. De är en oerhört påläst och kompentent målgrupp som ofta vet mer än säljaren i butik och vad som står på företagets hemsida, säger Per Selin ,, senior analytiker på Bisnode.

Barnfamiljer behöver prylar

Småbarnsfamiljer kanske inte är de mest köpstarka, men de investerar mest.

– De köper bostad, bil och allt de kan tänka sig för att skapa bästa möjliga start för sitt barn. De behöver både banklån och kredit för att klara av det. 90-talisterna är så många att de bidrar till en högkonjunktur när de bildar familj och börjar spendera pengar, säger Per Selin.

90-talistens väg till köp

Innan 90-talisterna köper en produkt gör de en marknadsundersökning på Internet och involverar sina vänner i köpbeslutet. När de har bestämt sig för vilken produkt som är bäst och mest eftersträvansvärd tar de reda på var de kan få tag på den till det bästa priset.

När de får hem varan berättar de det i de sociala medierna och sprider på så sätt varumärket. Köpprocessen sker sömlöst mellan nätet och fysiska möten och de handlar gärna utomlands.

– 90-talisten köper varan av det företag som ger dem den information de vill ha, gör det lätt för dem att dela med sig av informationen och sedan lyckas övertyga dem om att de har det bästa erbjudandet. Allt oftare vinner företag utanför Sverige affären, säger Per Selin.

Tidigare generationer tar efter

De unga är ofta trendsättare.

– Vi har redan sett hur 90-talisternas beteende sprider sig till de äldre generationerna. Vi har börjat streama både film och musik, och vi handlar allt mer över nätet, även på e-handelsplatser som inte är svenska. 90-talisterna kommer att förändra världen och företagen måste anpassa sig till dem, säger Per Selin och fortsätter:

– Helt klart kommer 90-talisterna att förändra världen, de är så många att företagen måste anpassa sitt sätt att vara till dem, säger Per Sellin.

Några axplock ur Bisnodes undersökning:

Val av yrke, 3 i topp:

90-talisterna: sälj/marknadsföring, hotell/restaurang, sjukvård

60-talisterna: teknik/it/telekom, administration, sjukvård

40-talisterna: administration/ekonomi, pedagogiska yrken, sjukvård

Val av mobiloperatör:

90-talisterna: Comviq/Tele 2, Tre

60-talisterna: Telenor, Tre

40-talisterna: Telia, Gloccalnet

Bisnode har jämfört konsumtionsmönstermellan 40-, 60- och 90-talister. Till grund för granskningen ligger uppgifter från SCB befolkningsstatistik, Norstat samt Bisnodes egna underlag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062