Seqr gör annonser till säljställen
Varje digital eller fysisk tidningsannons, varje sida i sociala medier, en husvägg, en reklamfilm, ja i princip kan varje ledig yta bli ett försäljningsställe. Det sade Peter Fredell vd för Seamless när han på onsdagseftermiddagen presenterade den senaste utvecklingen av betaltjänsten seqr.
Det som krävs är en mobil med seqr-appen installerad, och en annons, försedd med en qr-kod.
Kunden skannar av koden, godkänner köpet med en pin-kod och får varan hemskickad. Köper debiteras kundens seqr-konto.
Seamless betonar att annonsörer och handel genom funktionen snabbt kan mäta var och när konsumenter handlar och därigenom anpassa budskap, kanaler och plattformar för en effektiv säljkampanj.
Shoppa överallt
- Hittills har det bara funnits två säljkanaler, den fysiska butiken och e-handeln. Media har mycket större kontaktyta mot kunderna. Media finns överallt och nu gör vi media till den stora säljkanalen eftersom reklamen kan konverteras direkt till köp, säger Peter Fredell.
Han förklarar att media hittills haft rollen som förmedlare av säljbudskap. Annonser har till syfte att bygga varumärken, locka kunder till butik eller till att klicka sig fram till e-handlarens webbshopp, där en lite omständlig köpprocess väntar.
– Det är faktiskt bara 0,03 procent av alla som ser en annons som faktiskt klickar på den, och av de som besöker webbshoppen lämnar hälften utan att ha genomfört köpet, säger Peter Fredell.
Nya intäktsmodeller
Han framhåller att den nya tekniken kan förändra verkligheten både för handlare och för mediabranschen, som båda kommer att behöva utveckla nya intäktsmodeller för att möta det nya sättet att shoppa.