Fyra nya Elgiganten till novemberlönen
I dag, den 25 november, kommer novemberlönen. En lämplig dag för Elgiganten att fira fyra varuhusinvigningar.
Elgiganten som i går offentliggjorde sitt resultat för verksamhetsåret 2013/2014 har under senare tid investerat stort i både varuhus, personal och organisation. Därmed har Elgiganten vänt tidigare förluster till vinst.
– Moderniseringen av våra varuhus hänger tätt ihop med vårt kundfokus och var en starkt bidragande orsak till vårt starka resultat förra verksamhetsåret. Genom att investera i moderna varuhus förhöjer vi upplevelsen och göra det enklare för kunderna att handla samtidigt som vi kan anpassa produkt- och tjänstepresentationen efter kundernas behov, säger Niclas Eriksson , vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.
Satsar på kök
Varuhuset på Värmdö i Stockholm är en nyetablering och Elgigantens 27:e franchisevaruhus. I Karlskrona och Ystad har varuhusen byggts om och ut för att få plats med ett bredare sortiment medan varuhuset i Uppsala har renoverats och fått ett mer behovsanpassat sortimentet.
Årets satsning på Epoq-kök bedöms som framgångsrik. Därför blir köksförsäljning och utställningar nu ett standardiserat inslag i Elgigantens varuhus.
Ökad bemanning
– Epoq-kök och B2B-affären är våra starkast växande områden och det tar vi naturligtvis hänsyn till både när vi nyetablerar och bygger om. På kökssidan handlar det om att vika plats åt köksutställningar i alla varuhus medan företagskunderna får ett Företagscenter att gå till, säger Niclas Eriksson.
Han framhåller att fokuseringen på personlig service lett till ökad bemanning.
Med dagens invigningar har Elgiganten 77 varuhus över hela Sverige varav 27 franchisevaruhus och cirka 3000 anställda.
Elgiganten ingår i den norska Elkjøp-koncernen som i sin tur ägs av ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.
Läs också Bättre resultat för Elgiganten