23948sdkhjf

Bättre resultat för Elgiganten

Elgigantens vd Niclas Eriksson summerar ett framgångsrikt år. 2013/2014 gav ett resultat på 107,5 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 9 procent.
Resultatet på 107,5 miljoner har förbättrats med 141 procent sedan 2012/2013 då resultatet blev 45 miljoner. Omsättningen steg till 8 512 miljoner kronor.
I samband med rapportsläppet uttalar sig Elgigantens vd Niclas Eriksson med gott självförtroende och en positiv syn på framtiden.

Kundfokus
Resultatförbättringen tillskriver han företagets satsning på ökat kundfokus, bra erbjudanden och att två nya satsningar gått hem hos kunderna. Den ena satsningen är Epoq-kök, den andra är en stark fokusering på att öka B2B-försäljningen. Införandet av en personlig kontaktperson för företagskunder samt generösa öppettider resulterade i en försäljningsökning inom B2B-segmantet med 18 procent, uppger Nicklas Eriksson i verksamhetsberättelsen.

Multikanal
Elgiganten har byggt upp ett multichannelsystem med både internet och varuhusförsäljning.
Tillväxten tycks vara ganska jämnt fördelad över de olika försäljningskanalerna. Internetförsäljningen har ökat med 11 procent medan antalet kundbesök till varuhusen ökade med 21 procent under perioden.
Många kunder väljer att hämta en e-handlad vara i butik.
Elgiganten har under det gångna verksamhetsåret moderniserat flera varuhus, öppnat nytt i Svågertorp,Malmö och anpassat sortiment efter den lokala kunden. Ett nytt service och tjänstekoncept har också lanserats.

Framtidsplaner
I planerna för 2014/2015 ligger en fortsatt utrullning av service och tjänstekonceptet. Tanken är att 30 av varuhusen ska intymma så kallade Knowhow-centers med specialutbildad personal beredda att hjälpa till med allt som rör köpet.
36 av varuhusen ska ha bemannade B2B-centers och integrationen av de olika försäljningskanalerna ska öka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063