Wesc marginalförbättrar
Omstruktureringen hos Wesc har nu börjat bita. Förbättrat resultat och ökade marginaler, summerar Wesc perioden januari – september i år.
Därav uppgick försäljningen på egna marknader till 73,7 (74,1) miljoner kronor. Distributionsförsäljningen uppgick under samma period till 62,1 (95,7) miljoner kronor.
Bruttomarginalen förbättrades under perioden och beräknas fortsätta förbättras de kommande kvartalen, skriver ledningen.
Nya friska pengar
Kollektionen för våren 2015 har blivit ”mycket väl mottagen”.
I juli genomfördes en nyemission som gav bolaget 46,2 miljoner kronor före emissionskostnader.
Det omstruktureringsarbete som inleddes i höstas är nu till stor del genomfört: ny ledning, besparingar och nya avtal m distributörerna.
– Omstruktureringen börjar nu ge resultat och syns framförallt på kostnadssidan där exempelvis kostnaderna i oktober 2014 uppgick till 5,1 miljoner kronor jämfört med 10,2 miljoner föregående år, säger Johan Heibel , vd, i en kommentar.
Förväntat positivt resultat för helåret
Kostnadsminskningarna kommer att fortsätta ge ytterligare effekt under de kommande kvartalen. Marknads- och säljorganisationen har strukturerats om och tillsammans med den positivt mottagna nya inriktningen på kollektionerna ska det ge ”betydande försäljningsökning” från och med det andra halvåret 2015.
– Dessa åtgärder, tillsammans med förändrade produktionsrutiner, kommer under 2015 kunna ge kontinuerligt ökande bruttomarginaler, ökad försäljning och ett positivt resultat för helåret. I förlängningen skall vi uppnå såväl tillväxt- som marginalmål under de kommande åren, säger Johan Heijbel.
Wesc säljer streetwearmode i 25 länder via återförsäljare och i 22 egna och distributörsdrivna konceptbutiker. Dessa sistnämnda finns två i Stockholm, två
i Seoul, två butiker i Paris, tre i Singapore, en i New York och vidare i Lyon, Bordeaux, Chamonix, Hossegor, Braga, Oslo, Amsterdam, Aten, Thessaloniki, Hong Kong, Shanghai och Taipei.
WESC
Januari-september
miljoner kronor
Nettoomsättning: 135,8 (169,8).
Bruttomarginalen ökade till 34,4 procent (29,5).
Rörelseresultat: -28,2 (-41,8)
Rörelsemarginalen uppgick till 20,6 procent (-24,6).
Tredje kvartalet juli – september:
miljoner kronor
Nettoomsättning: 52,9 (68,4).
Rörelseresultat: -2,9 (-5,1).