23948sdkhjf

Laktos och glutenfritt ökar kraftigt

Försäljningen av glutenfria och laktosfria produkter i dagligvaruhandeln har ökat med tvåsiffriga tal under 2014, enligt senaste mätning från analysföretaget Nielsen.
Laktosfritt har ökat med 14 procent i år.
I det laktosfria sortimentet står drycker för drygt hälften av försäljningen, medan yoghurt och gräddprodukter är knappt 40 procent.
Försäljningen av glutenfria produkter har ökat med 28 procent.
Tillväxten inom glutenfritt kommer från både frukostflingor, mjöl, pasta och hårt bröd. Enligt mätningen är 18,2 procent av allt som säljs inom bagerisegmentet glutenfritt. Glutenfritt mjöl har ökat starkt, medan endast 0,3 procent av allt färskt matbröd är glutenfritt.
Utbudet av alternativprodukter har även blivit betydligt större de senaste åren.

- Det finns mycket att vinna på att bredda sortimentet av gluten- och laktosfria produkter. Med ett heltäckande glutenfritt sortiment kan en handlare vinna hela varukorgen hos familjer där någon lider av glutenintolerans, säger ÅsaBritt Hermansson , VD Nielsen Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078