Springsjas 4.0
Springsjas 4.0 eller den urbana e-handelns svar på taxitjänsten Uber. Svenska leveranstjänsten Urb-it ska hjälpa fysiska butiker i storstad att kapitalisera på sitt centrala läge. – Vi kan göra den fysiska butiken till ryggraden i framtida e-handel, säger Mats Forsberg, grundaren av företaget som tar springsjasföretaget in i digitalåldern.
– Nio av tio fysiska butiker i Stockholm har redan en hemsida som går att handla från, säger Mats Forsberg entusiastiskt och fortsätter:
– Urb-it är ett sätt för storstadsbutiken kapitalisera på sitt centrala läge och ett sätt att hindra butiksdöden.
Presenterades på Sime
Förra veckan talade Mats Forsberg inför ett välfyllt Cirkus i Stockholm. Publiken hade kommit för att vara med på Sime, en av Europas största konferenser om internet och digitala möjligheter.
– 80 procent av allt som köps on-line i Stockholm finns i fysisk butik. Och samtidigt vill folk egentligen inte vänta i tre dagar för att sedan gå till matbutiken och hämta ut varan. De vill ha varan nu, presenterade Mats Forsberg affärsmöjligheten.
Så här funkar det
Hans plan är att i december dra igång Urb-it i Stockholm.
Och så här skulle det gå till: Storstadskunden köper varan online, från en centralt belägens butiks nätsajt. Betalningen sker på vanligt sätt online. Men här kommer det nya: den kund som befinner sig i Stockholm ska också kunna få varan levererad direkt till sig. Inom en timme, från de butiker som anslutit sig till Urb-it.
Via identifikationsnycklar i Urb-it-appen hämtar ett cykelbud upp varan i butiken och sedan kvitterar köparen ut varan via sin mobil eller surfplatta. Där kan han också följa cykelbudets väg genom stan. Butiken har via appen motsvarande kontroll på leveransen.
Direkt på scen
På Simekonferensen gjordes premiärleveransen direkt upp på scen av cykelbudet Tim som kom med ett par Whyred-skor, inköpt via modebutikens hemsida och uthämtade från flaggskeppsbutiken i city.
– Den fysiska butik som kan addera digitala tjänster kommer att bli vinnare, sade Mats Forsberg till åhörarna på Cirkus och passade på att ordvitsa ”now-commerce” istället för ”e-commerce”.
Vill exportera idén
Mats Forsberg tror att Urb-it har stora möjligheter att växa, i Sverige och vidare ut i världen.
– Vi har en unik modell. Om ett par tre år finns vi åtminstone i fem andra europeiska storstäder, säger han.
129 kronor är det sagt att det ska kosta slutkonsumenten och 80 kronor ska budet få betalt.
Dagens handel har sökt företaget för att höra efter vilka butiker som anslutit sig i första skedet och vad tjänsten ska kosta butiken.