23948sdkhjf

Ny tunnelbana kan rädda Ikea-plan

Ikeas plan på ett nytt stadsdelsvaruhus vid Slakthusområdet i Stockholm presenterades med buller och bång för snart två år sedan. Nu håller tiden på att rinna ut, men en ny idé kan rädda projektet.
22 januari 2013 presenterades planen.Ikea/Ikano erhöll under en tid av två år från och med den dagen en option att ensam förhandla med Stockholms stad om exploatering inom Slakthusområdet.

I dag skriver tidningen Fastighetsvärlden att tiden håller på att rinna ut, men att optionen sannolikt kommer att förlängas eftersom det är staden som strulat till följd av bland annat maktskiftet i stadshuset.
En av de stora stötestenarna i projektet är att många politiker fruktar att ett Ikea ska orsaka trafikinfarkt i närområdet.

En räddning för hela Ikeaprojektet är att det planeras för en ny tunnelbanesträckning genom området och att, enligt Fastighetsvärldens källor, en ny station kan få en uppgång precis bredvid varuhusets entré. Sträckan mellan Gullmarsplan och Sockenplan ska grävas ner i tunnel.

Vid nedgrävningen finns tre alternativ till sträckning, en som följer den nuvarande längs stationerna Globen och Enskede gård samt två som får en mer östlig dragning under Slakthusområdet och en ny station där (i så fall utgår de andra stationerna). Det sista av Slakthusalternativen har en så kraftig östlig sträckning att det passar Ikea perfekt.

– På det sätt som vi planerar att bygga stad i Slakthusområdet så funkar det inte med så mycket bilar. Det ska absolut inte liknas vid något externhandelsområde eller ett nytt Kungens kurva. Det ska byggas en större mängd bostäder och arbetsplatser i området och vi vill ha en stor del handel i området. Det kommer kommer att bli mycket handel i området oavsett om det blir Ikea/Ikano eller någon annan som står bakom. Det är ett av Stockholms största utvecklingsområden och tunnelbanan kommer att behövas oavsett hur det blir med Ikea, säger Roger Mogert , S, stadsbyggnadsborgarråd, till Fastighetsvärlden.

Ikea/Ikano planerar för att bygga 136.000 kvm handel i Slakthusområdet plus bostäder.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har sagt nej till ett nytt Ikeavaruhus vid Globen. Roger Mogert och Socialdemokraterna vill inte stänga dörren, utan avvaktar arbetet med trafikfrågan och hur den kan lösas. Idén presenterades av det tidigare borgerliga styret med Moderaterna i spetsen. Det kom dock omgående kritik även från högersidan mot projektet, speciellt av oro för trafiksituationen.

– Ett Ikea enligt ett citykoncept skulle betyda mycket för områdets utveckling. Det finns flera exempel där det konceptet visat sig funka utmärkt, till exempel Hamburg, Hongkong och Peking, säger Roger Mogert.

Ikeas cityvaruhus i Hamburg i stadsdelen Altona som öppnade i juni i år har enligt Ikea blivit en stor succé.
Vid öppnandet i juni skrev Dagens Handel att bygget inte hade varit helt problemfritt. "Det har varit starka protester, bland annat för befarat trafikkaos i city. Därför erbjuder varuhuset nu alternativa möjligheter att få hem varorna, bland annat med cykelbud,"skrev vi då.
Nu uppger Ikea att 95 procent av besökarna tar sig till varuhuset i Hamburg Altona med kollektiva färdmedel eller till fots.

Hittills har fyra fastighetsägare (Fabege, Locum, Diligentia och Akademiska Hus) erbjudit sig att bidra ekonomiskt till utbyggd tunnelbana. Ikea/Ikano uppger för Fastighetsvärlden att man inte tagit ställning och att saken inte diskuterats med motparten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.24