23948sdkhjf

Julnäthandel stresstestar logistiken

Ökad näthandel ställer nya krav på detaljhandelns logistiklösningar. Detta blir extra tydligt i bråda jultider.
En ny undersökning från Postnord konstaterar ett trendbrott: majoriteten av företagen anser nu att den ökade e-handeln påverkar deras behov och krav på logistiklösningar. Bra logistiklösningar har blivit nyckeln till en framgångsrik julhandel.
Snabbhet, säkerhet och flexibilitet ses som viktigast i valet av logistikleverantörer.
− Konsumentens ändrade inköpsmönster gör att komplexiteten i
detaljhandelns logistiklösningar ökar. Bekvämlighet är en av de starkaste drivkrafterna för e-handeln och då handlar det om att fullfölja sitt kundlöfte hela vägen fram till slutlig leverans, oavsett var den sker. Företagen kan få konkurrensfördelar genom att få till sina erbjudanden i flera försäljningskanaler via så kallad omnichannel, säger Jan Jakobsson , detaljhandelsspecialist på Postnord.
Undersökningen genomfördes för tredje året i rad på uppdrag av Postnord Sverige. 200 intervjuer gjordes med logistikansvariga hos detaljhandelsföretag i sektorerna beklädnad, byggvaror, data/el/tele, fritidsvaror och hemutrustning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.056