Julnäthandel stresstestar logistiken
Ökad näthandel ställer nya krav på detaljhandelns logistiklösningar. Detta blir extra tydligt i bråda jultider.
Snabbhet, säkerhet och flexibilitet ses som viktigast i valet av logistikleverantörer.
− Konsumentens ändrade inköpsmönster gör att komplexiteten i
detaljhandelns logistiklösningar ökar. Bekvämlighet är en av de starkaste drivkrafterna för e-handeln och då handlar det om att fullfölja sitt kundlöfte hela vägen fram till slutlig leverans, oavsett var den sker. Företagen kan få konkurrensfördelar genom att få till sina erbjudanden i flera försäljningskanaler via så kallad omnichannel, säger Jan Jakobsson , detaljhandelsspecialist på Postnord.
Undersökningen genomfördes för tredje året i rad på uppdrag av Postnord Sverige. 200 intervjuer gjordes med logistikansvariga hos detaljhandelsföretag i sektorerna beklädnad, byggvaror, data/el/tele, fritidsvaror och hemutrustning.